Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar för progression under VFU : En studie av handledares erfarenheter och uppfattningar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Nelding; [2024]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; VFU-handledare; lärarutbildning; lärarstudent Teaching practis; internship supervisor; teacher training; student teacher;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar till progression under VFU. Studien belyser VFU-handledarnas erfarenheter av och uppfattningar om förutsättningar för studenters progression under VFU:n i allmänhet och under studentens sista VFU-period i synnerhet. LÄS MER

  2. 2. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter i att främja kommunikation & delaktighet för det tysta barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Vernesa Bosak; Veronica Andersson; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; tyst; selektiv mutism; likvärdighet; inkludering; förskollärare;

    Sammanfattning : Under vår förskollärarutbildning och när vi varit ute på vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), uppmärksammade vi att tysta barn ofta kom i skymundan. Med detta i åtanke valde vi att formulera vårt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper tysta barn i förskolemiljön. LÄS MER

  3. 3. ”Har jag ingen relation så kan jag aldrig utföra ett bra jobb” - en kvalitativ intervjustudie om verksamma lärare och lärarstudenters erfarenheter kring relationer och dess betydelse

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Theres Börjesson; [2023-12-12]
    Nyckelord :relation; pedagogy; competence; meeting; teacher; teacher student;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study is to by interviewing active primary school teachers about how they experience their work with relationship building, gain increased knowledge about pedagogical relationships and their importance for teaching. The purpose is also to, by interviewing student teachers about how they experience their theoretical and practical knowledge of relationship building, gain increased knowledge of pedagogical relationships and their importance for teaching. LÄS MER

  4. 4. Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Edvardsson Edin; Najma Adan; Zarlasht Shirinzadah; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fysisk aktivitet; miljö; inomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. “Att ibland inte riktigt veta hur man ska göra” : En studie om hur förskollärare förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Amanda Nilsson; Jessie Vedmar; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; förskollärare; inkludering; likvärdig;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få en djupare insyn i förskollärares arbete med barn i behov av särskilt stöd i undervisningen. Vi har undersökt hur förskollärare förhåller sig till barn i behov av särskilt stöd för inkludering i undervisningen. LÄS MER