Sökning: "virtuell reality"
Visar resultat 1 - 5 av 241 uppsatser innehållade orden virtuell reality.
1. Exploring the Depth-Performance Trade-Off : Applying Torch Pruning to YOLOv8 Models for Semantic Segmentation Tasks
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In order to comprehend the environments from different aspects, a large variety of computer vision methods are developed to detect objects, classify objects or even segment them semantically. Semantic segmentation is growing in significance due to its broad applications in fields such as robotics, environmental understanding for virtual or augmented reality, and autonomous driving. LÄS MER
2. Virtuell klädprovning via AR : En kvalitativ studie om hur virtuell klädprovning via Augmented Reality påverkar en konsuments köpbeslutsprocess
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Digitaliseringen och dess teknologiska utveckling har gett upphov till nya digitala lösningar, däribland AR (Augmented Reality) är ett av de digitala verktyg som under de senaste åren fått en ökad uppmärksamhet bland både chefer och forskare. Augmented reality är ett virtuellt verktyg vars innehåll integreras i en användares uppfattning om den verkliga världen. LÄS MER
3. Virtual reality, framtidens intervention : En kartläggning av arbetsterapeuters inställning till och användning av virtual reality, en kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Virtual reality (VR) är en välfärdsteknik som passar att använda inom hab-/rehabilitering. VR ger personen möjlighet till ett effektivt upprepat rörelsemönster samt att den kan utföras i en säker och virtuell miljö. LÄS MER
4. Cybersickness in a Virtual and Mixed Reality Flight Simulator With a Video See-Through Head-Mounted Display
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The Swedish Air Force Combat Simulation Centre (FLSC) is investigating how immersive technologies can be used with flight simulators. Cybersickness is sickness-like effects experienced when immersed in virtual environments using head-mounted displays. LÄS MER
5. Moving Air : A Comparative Study of Physical Controllers and Hand Tracking in Virtual Reality
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Onboarding is a procedure used to familiarize new employees with the details of a new industry, and VR and AR training are increasingly being used for role-specific medical field experiences. This study aims to explore the affordances and challenges of a task-specific shaped controller vs. a regular controller in a VR training scenario. LÄS MER