Sökning: "visually impaired students"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden visually impaired students.

  1. 1. DIGITAL TILLGÄNGLIGHET PÅ BIBLIOTEK : En utvärdering av svenska högskole- och universitetsbiblioteks webbplatsers tillgänglighet för personer med synnedsättning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marion Molin; Jennifer Hahn; [2022]
    Nyckelord :Tillgänglighet; utvärdering; synnedsättningar; funktionsvariationer;

    Sammanfattning : I ett samhället byggt på teknologi och på premisserna att nästan allt går att göra på internet, är det lätt att glömma att inte alla kan använda digitala tjänster på samma villkor. Det pratas mycket om digital delaktighet, men trots det finns det stora brister hos många webbplatser idag vilket gör att de inte är helt tillgängliga för alla människor. LÄS MER

  2. 2. Tillgängliga lärmiljöer : En tvärsnittsstudie om synnedsatta elevers lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ingela Broström; Petter Brandlöv; [2021]
    Nyckelord :Tillgängliga lärmiljöer; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö; skolans kvalitetsarbete; skolans kompetensarbete; skolans planeringsarbete; synnedsatta elever; elever med nedsatt synfunktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om synnedsatta elevers lärmiljö i förhållande till skolans kvalitetsarbete. I studien studeras sambandet mellan skolans kvalitetsarbete och synnedsatta elevers lärmiljö. LÄS MER

  3. 3. - Snälla kan jag få känna? : Pedagagogers syn på framgångsfaktorer vid undervisning inom statlig Specialskola med inriktning syn.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Statlig specialskola; uppfattningar; erfarenheter; framgångsfaktorer; undervisning; svår synnedsättning; blindhet; autism.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att beskriva pedagogers uppfattningar och erfarenheter av framgångsfaktorer vid undervisning av svårt synsvaga, blinda elever som har kombinationen autism som ytterligare funktionsnedsättning. Pedagogerna i denna undersökning undervisar elever som har sin skolplacering inom statlig Specialskola med inriktning syn. LÄS MER

  4. 4. Designing educational programming tools for the blind: mitigating the inequality of coding in schools

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Clarissa C. De Oliveira; [2017]
    Nyckelord :Interaction Design; Accessibility; Co-Design; Blindness; Visual Impairment; Coding; Computer Programming; ICT Education;

    Sammanfattning : This design-based research provides design considerations for developing educational tools for teaching programming to blind primary schoolers, as an effort towards more inclusive classrooms, given that the tools available today are not accessible to these students. Existing tools were analyzed and tested, and co-design practices were applied in exploring ‘instructions’ as a main logic operation for computer programming, through experimenting with diverse types of interfaces, having visually impaired participants at the center of the process. LÄS MER

  5. 5. Ögat ur fokus : Kommunsjuksköterskans erfarenheter av omvårdnad till äldre vårdtagare med ögonsjukdom

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Linda Gustafsson; Malin Petersson; [2016]
    Nyckelord :Health; municipal health care; nurse; elderly patients; eye disease; Hälsa; kommunal hälso- och sjukvård; sjuksköterska; äldre vårdtagare; ögonsjukdomar;

    Sammanfattning : I och med en förbättrad folkhälsa och därmed en livslängd som tilltar ökar förekomsten av åldersrelaterade ögonsjukdomar. Forskning har visat att sjuksköterskor i kommunal hälso- och sjukvård inte uppmärksammar synnedsättning i någon större utsträckning. LÄS MER