Sökning: "visuell retorik reklam"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden visuell retorik reklam.

  1. 21. Gudruns resa : en visuell diskursanalytisk studie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Lena Richert; [2010]
    Nyckelord :Gudrun Sjödén; Kilroy travels; Bildanalys; Visuell retorik; Bildkommunikation; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie jämför det visuella materialet från Gudrun Sjödéns klädkataloger med Kilroys resekataloger. Huvudfrågan i undersökningen är vilka olika diskurser somhittas i de utvalda texterna från Gudrun Sjödéns klädkataloger och Kilroy travels resekataloger och hur dessa hittade diskurser opererar. LÄS MER

  2. 22. TV-reklam utifrån ett retoriskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Mikael Erichsén; Oskar Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :tv commercials visual rhetoric; tv reklam visuell retorik;

    Sammanfattning : I vår tid omges vi av reklam nästan överallt. I hemmet till exempel i form av TV-reklam, dagstidningsreklam och direktreklam. På stan till exempel i form av utomhusreklam och flygblad. I SOM-undersökningen 2005 visade det sig att endast 14 procent av de tillfrågade hade en positiv inställning till TV-reklam. LÄS MER

  3. 23. KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik

    Författare :Joel Tannerfalk; [2008]
    Nyckelord :Retorik; semiotik; reklam; alkohol; whiskey; Q magazine.;

    Sammanfattning : I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrån teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam är att avsändaren måste övertyga betraktaren om att åsidosätta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska få en önskad effekt. LÄS MER

  4. 24. Reklam med god kvalitet : – en studie av fem guldäggsbelönade annonser

    Magister-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Karin Börjesson; [2006]
    Nyckelord :Annons; annonser; berättelse; bildanalys; budskap; denotation; Guldägg; Guldägget; illusion; kommunikation; konnotation; kvalitet; reklam; semiotik; visuell kommunikation; visuell retorik.;

    Sammanfattning : In this thesis, high quality adverts are examined from the perspective of the advertisement contest Guldägget. The study discusses award-winning advertisement, both in terms of content and design, according to Guldägget’s jury members, industry experts and various theorists. Semiotics is used to analyse Guldägget’s winning adverts. LÄS MER