Sökning: "visuell retorik reklam"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden visuell retorik reklam.
21. Gudruns resa : en visuell diskursanalytisk studie
Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Denna studie jämför det visuella materialet från Gudrun Sjödéns klädkataloger med Kilroys resekataloger. Huvudfrågan i undersökningen är vilka olika diskurser somhittas i de utvalda texterna från Gudrun Sjödéns klädkataloger och Kilroy travels resekataloger och hur dessa hittade diskurser opererar. LÄS MER
22. TV-reklam utifrån ett retoriskt perspektiv
Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskningSammanfattning : I vår tid omges vi av reklam nästan överallt. I hemmet till exempel i form av TV-reklam, dagstidningsreklam och direktreklam. På stan till exempel i form av utomhusreklam och flygblad. I SOM-undersökningen 2005 visade det sig att endast 14 procent av de tillfrågade hade en positiv inställning till TV-reklam. LÄS MER
23. KLASSISK RETORIK I REKLAM : en analys av reklambilder för whiskey
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogik; Institutionen för pedagogikSammanfattning : I uppsatsen behandlas tre reklambilder för whiskey utifrån teorier om klassisk retorik, visuell retorik och semiotik. Hypotesen för whiskeyn och dess reklam är att avsändaren måste övertyga betraktaren om att åsidosätta en viss typ av negativa associationer som finns i samband med alkohol för att den ska få en önskad effekt. LÄS MER
24. Reklam med god kvalitet : – en studie av fem guldäggsbelönade annonser
Magister-uppsats, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturSammanfattning : In this thesis, high quality adverts are examined from the perspective of the advertisement contest Guldägget. The study discusses award-winning advertisement, both in terms of content and design, according to Guldägget’s jury members, industry experts and various theorists. Semiotics is used to analyse Guldägget’s winning adverts. LÄS MER