Sökning: "wittingmetoden och skriva sig till läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden wittingmetoden och skriva sig till läsning.

  1. 1. Upplevelse att lära sig läsa som tonåring : Tre personers livsberättelser av tiden innan, under och efter träning med Wittingmetoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Anvret; [2018]
    Nyckelord :elever i läs- och skrivsvårigheter; motivation; sociokulturell teori; Wittingmetoden;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka några personers upplevelse att lära sig läsa i högstadieeller gymnasieåldern med Wittingmetoden och ta reda på vad som var framträdande i deras erfarenheter. I studien ingick även att undersöka hur informanternas upplevelser förhåller sig till forskning. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärningsmetoder i undervisningen : – En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hoodo Feysal; Madelaine Persson; [2018]
    Nyckelord :Läsinlärning; Reading instruction; läsinlärningsmetoder; analytisk metod; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder forskningen anser är mest effektiva i läsundervisningen. Denna undersöknings insamling bygger på data från vetenskapliga artiklar som har sammanställts i resultatet, för att få fördjupad förståelse gällande läsundervisningen och olika läsinlärningsmetoder. LÄS MER

  3. 3. "Konsten att ta russinen ur kakan" : läs- och skrivundervisning i skolans tidiga år

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jenny Borg; Sandra Nilmarkson; [2015]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; enkätundersökning; årskurs F-3; Bornholmsmodellen; LTG-metoden; ASL; bottom-up; top-down;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur lärare i ett urval skolor talar om sitt arbete med den tidiga läs- och skrivundervisningen i årskurs F-3. Undersökningens fokus kommer i huvudsak vara lärares beskrivning av undervisningens utformning samt vilka faktorer och modeller som ligger till grund för deras läs- och skrivundervisning. LÄS MER

  4. 4. Idén bakom metoden : Två läs- och skrivinlärningsmetoder i jämförelse med Lgr -11

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisen Lundqvist; Ellen Arvinder; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärningsmetoder; kursplanen i svenska; lärandeteorier; Wittingmetoden; ”Att skriva sig till läsning”;

    Sammanfattning : Med syfte att analysera två metoder för läs- och skrivinlärning samt att jämföra dessa med den nu rådande kursplanen i svenska har vi genomfört en textanalys av dessa. Frågeställningarna vi ställt för att besvara vårt syfte berör metodernas arbetsupplägg, vilka teorier om lärande som återfinns i metoderna samt innehållet i kursplanen. LÄS MER

  5. 5. Skrivprocessens metoder och dilemman

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Linnéa Westerberg; Paola Åsberg; Jeanette Lundborg; [2010]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; datoranvändning i skolan; LTG-metoden; läs- och skrivproblematik; metoder; skriva sig till läsning; skrivprocess; Wittingmetoden; WTR;

    Sammanfattning : I undervisningen av läs- och skrivinlärningen har till exempel metoder som Wittingmetoden, LTG-metoden och Bornholmsmodellen använts sedan 1950-talet. I och med datorns starka etablering i samhället har metoder som Arne Tragetons- Att skriva sig till läsning och Writing to Read-metoden tagits fram. LÄS MER