Sökning: "yttre faktorer påverkar lärandet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden yttre faktorer påverkar lärandet.
1. Utomhuspedagogik i fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på vad lärare i fritidshem/fritidspedagoger har för förhållningssätt till och kunskaper om utomhuspedagogik. Vi ville skapa oss förståelse för vilka faktorer som påverkar lärarna till att undervisa utomhus samt hur de väljer plats i relation till undervisningens syfte. LÄS MER
2. Hur kan vi skapa en läsande framtid? : En kombinerad studie av både lärare och elevers inställning till läsning och vilka faktorer som påverkar elevernas läsmotivation.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Läsning är något centralt i alla människors liv och det pågår ständigt diskussioner om barns intresse för läsning. I PIRLS-studien från (2016) diskuterars det och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om att läsa. LÄS MER
3. Jag tänker att det man övar på det blir man också bättre i : En kvalitativ intervjustudie om Hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter och upplevelser av grupparbeten
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Introduktion: I skolämnet Hem- och konsumentkunskap är grupparbeten vanligt förekommande och till stor del beroende av ramfaktorerna lokalens utformning och elevgruppens storlek. Hur sammansättningen av elever görs när grupperna bildas samt hur uppgiften gruppen ska arbeta med är utformad påverkar hur lärandet sker i gruppen. LÄS MER
4. Elevers upplevelser av idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna examensuppsats är att synliggöra högstadieelevers upplevelser och deltagande i skolämnet idrott och hälsa (IDH). Detta med utgångspunkt i motivationsteorin självbestämmandeteorin (SDT). Metoden som används i denna uppsats är kvalitativa intervjuer. LÄS MER
5. Rum för lärande : Ett elevperspektiv på lärande inom idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Denna studie undersöker hur elever i årskurs 9 ser på lärandet i ämnet idrott och hälsa i relation till ämnets rum för lärande. Frågeställningar Vad anser elever i årskurs 9 påverkar deras lärande i idrott och hälsa? Vad anser elever i årskurs 9 att man ska lära sig i idrott och hälsa i förhållande till kunskapskraven? Hur anser elever i årskurs 9 att klassrummen inom idrott och hälsa påverkar deras lärande? Metod Studien har en kvalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer har varit datainsamlingsmetoden. LÄS MER