Sjuksköterskans erfarenhet, kunskap och upplevelser av smärtsamma procedurer på barn

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Sjuksköterskors kunskap och erfarenheter av smärtsamma procedurer på barn är begränsade. Forskning visar att sjuksköterskor i andra länder än i Sverige upplever det som svårt att utföra smärtsamma procedurer på barn samt att förebygga smärtsamma upplevelser. Begränsat med studier finns om smärtsamma procedurer på barn i Sverige och inom svensk akutsjukvård. Syfte: Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskans erfarenhet, kunskap och upplevelser av smärtsamma procedurer på barn. Metod: Metoden var av kvalitativ design där 11 sjuksköterskor som är yrkesverksamma inom akutsjukvård i Sverige intervjuades. Data analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys inspirerad av Lundman och Graneheim. Resultat: Svenska sjuksköterskor upplever att deras erfarenheter är begränsade och att de saknar kunskap och utbildning. Resultatet visade även att sjuksköterskan ofta upplever det som ångestfyllt att behandla barn, men med rätt förutsättningar kan upplevelsen bli bättre. Föräldrarna till barnet samt hjälpmedel, avledning och ett bra teamarbete kan påverka den smärtsamma upplevelsen för barnet till att bli något mildare. Konklusion: Erfarenheterna är olika hos sjuksköterskan som behandlar barn, de som inte främst arbetar på en barnklinik har sämre kunskap och erhållit sämre utbildning än de som arbetar på barnklinik. Detta resulterar i ett lidande för barnet och skapar stress och ångest för sjuksköterskan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)