Genuskodade rum i förskolan : En experimentell studie om hur genuskodade respektive genusinkluderande rum påverkar pojkars och flickors sätt att leka under den fria leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna experimentella studie var att undersöka hur genuskodade och genusinkluderande rum kan påverka pojkars och flickors fria lek. Dockvrå och byggrum som är starkt genuskodade rum i förskolan omformades till genusinkluderande och barns lek i dessa rum observerades före- och efter miljöernas omvandling. Utifrån insamlade data upptäckte vi att barn leker könsstereotypt i genuskodade rum. Efter omformningen av miljöerna till genusinkluderande har vi märkt att det könstereotypa sättet att leka blev mindre frekvent och utökades med mindre könsbundna lekmönster. Slutsatsen som vi har kommit fram till med hjälp av tidigare forskning och posthumanistiska perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt är att den traditionella genuskodade miljöutformningen i svenska förskolor påverkar barns identitetsskapande samt möjligheter till erfarenheter och lärande i en negativ könsstereotyp riktning och bör därför ersättas med annat mer genusinkluderande alternativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)