Kundklubben - relations-och lojalitetsskaparen?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka kunders attityder till kundklubbar och dess effekter i den lojalitetsbaserade relationen med företaget. Uppsatsen innefattar även att undersöka ett antal utvalda företags syn på lojalitetsprogram och kundklubbar. Studien innehåller en kvalitativ metod, där djupintervjuer har genomförts med 24 kundklubbsmedlemmar och två företagsrepresentanter. Dessa intervjuer har fångat attityder och beteenden och ligger till grund för vår bedömning av kundklubbars potential att skapa relationer och lojalite. Vi har kommit fram till att kundklubbar har en påverkan på medlemmarnas köpbeteende eftersom de föredrar att i första hand besöka medlemsbutikerna. Vidare har relationsmarknadföring och lojalitet är funnits svårapplicerbara i formatet kundklubb. Detta innebär att det inte har hittats stöd för en djup relation och sann lojalitet utan dessa har snarare ersatts av en falsk eller latent lojalitet och en upplevelse av ett visst band.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)