“I’m just sick of thinking about it all the time, this stuff – love, settling down and marriage” : En komparativ innehållsanalys av High Fidelity (2000) & High Fidelity (2020)

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Vi har genomfört en komparativ kvalitativ innehållsanalys av filmen High Fidelity (2000) och serien High Fidelity (2020). Vårt syfte har varit att synliggöra hur romantiska relationer samt män och kvinnor representeras över tid. Studien har utgått från teorier om socialkonstruktivism, genus, representation, stereotyper och normen om tvåsamhet. Vi har tagit del av vårt material i sin helhet samt utifrån specifika scener för att genomföra en djupare analys. I kontrast till tidigare forskning som studerat verken utifrån musikteori, har vi studerat verken ur nya perspektiv. Studien bidrar till vidare forskning om ämnet genom att undersöka ett inte tidigare berört verk; High Fidelity (2020). Vårt resultat visar att både filmen och serien innehåller representationer som bekräftar och reproducerar normer. Serien innehåller, jämfört med filmen, en mer komplex och inkluderande representation av kvinnor. Sammantaget för de båda verken är att tvåsamhet tycks vara det centrala temat och idealet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)