Har du förstått? En systematisk litteraturöversikt om hälsolitteracitet i primärvården

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Hälsolitteracitet (HL) innebär förmågan att förstå, applicera och aktivt söka efter information som relaterar till individens hälsa/sjukdom. Tidigare forskning har visat att det finns stora skillnader i hälsa som kan kopplas till olika nivåer av HL, samt att kunskapsläget kring HL är lågt framförallt i Europa jämfört med USA/Kanada/Asien. Kommunikationen mellan vårdpersonal och patient blir inte alltid optimal eftersom att patienten ej förstår allt som förmedlas från vårdpersonalen. Det blir därför viktigt att ta reda på hur personalen arbetar med HL inom primärvården. Syfte: Att sammanställa forskning om metoder som syftar till att bedöma och stärka patienters hälsolitteracitet inom primärvård. Metod: En systematisk litteraturöversikt valdes att göras för att utforska ämnet. En större mängd artiklar genomsöktes, vilket resulterade i att elva artiklar inkluderades i resultatet. Resultat: Fem metoder som användes identifierades; ”Teach Back”, ”Bring a Friend”, ”Layman Terms”, ”Ask” och ”Gut Feeling”. Slutsats: Metoderna som beskrivs kan inte användas för alla patienter. Vilken metod som används behöver bedömas utifrån varje enskild patient. De behöver ibland kombineras eller bytas ut mot en annan metod. För att lättare veta vilken metod som passar bäst skulle ett mätinstrument för att bedöma patienters HL-nivå kunna användas. Vidare forskning från Europa och Norden om metodinstrument samt metoder för praktiskt arbete med HL behövs i syfte att öka patientcentreringen och minska samhällskostnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)