Modekonsumtionens framtid : En kvantitativ studie om Generation Z och Millennials hållbara köpintentioner online

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt miljömedvetenhet och socialt värde påverkar Generation Z och Millennials attityd mot hållbart mode och hur det återspeglas i köpintentionen när de handlar mode online. Vidare är avsikten att undersöka skillnader och likheter mellan dessa generationskohorter i denna inom kontext.   Metod: En kvantitativ metod har utförts där en surveyundersökning framställdes utifrån ett bekvämlighetsurval.   Slutsats: Resultatet för denna studie visar att miljömedvetenhet och socialt värde har en positiv påverkan på konsumenternas attityd mot hållbart mode. Vidare uppvisade miljömedvetenhet och attityd i sin tur stark påverkan på den hållbara köpintentionen. Däremot visade sig socialt värde inte ha någon direkt påverkan på den hållbara köpintentionen, trots dess starka påverkan på attityden. Attityden visar sig ha störst betydelse vid köpintention av hållbart mode online, vilket är en indikation på att attityd agerar som en medierande variabel genom att föra över påverkan från socialt värde till den hållbara köpintentionen. Det framkom inga signifikanta samband mellan generationskohort och hållbar köpintention. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)