Följ strömmen eller drunkna : En kvalitativ intervjustudie av hur livsstilsbudskap på Facebook påverkar unga kvinnor

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/JTH, Datateknik och informatik

Sammanfattning: Denna studie handlar om huruvida livsstilsbudskap på Facebook påverkar unga kvinnor. Syftet har varit att stärka tidigare forskning som visar på att människor påverkas av reklam. Vidare har varit att på djupet ta reda på hur Facebook bidrar till hur unga kvinnor påverkas av livsstilsbudskap. För att uppfylla syftet med studien och svara på frågeställningen har empirisk data samlats in med hjälp av Små-N-studier. Det innefattade besöksintervjuer med sex medverkande unga kvinnor, där det togs reda på hur de upplevde reklam på Facebook, tankar kring normer och interaktionen med Facebook. Det togs även fram ett underlag till intervjuerna som bestod av att få en överblick över vilken reklam som dök upp på respondenternas nyhetsflöden på Facebook. Resultatet utifrån studiens teori och empiri visar på att livsstilsbudskap på Facebook påverkar unga kvinnor. Det är dock svårt att mäta på vilket sätt och i vilken grad livsstilsbudskap på Facebook påverkar eftersom det finns så många andra faktorer som påverkar människor. Det går att konstatera att Facebook är en alternativ verklighet för unga idag och att de spenderar mycket av sin tid där. Företag och vänner är de som skapar innehållet på Facebook och att de kan interagera med varandra är en faktor som gör Facebook till en kanal där reklamen har extra stor påverkan. Begränsningarna som studien hade var bland annat relationen till respondenterna eftersom det kan störa distanseringen. Det hade varit välbehövligt att använda sig av fler djupintervjuer för att kunna analysera mer data och stärka studien ännu mer, men på grund av tid-och resursbrist var det inte möjligt. Det hade varit önskvärt att studera mer djupgående i de olika teorierna som har tagits upp i studien samt även lägga mer tid på informationssökningen inom de digitala medierna och ungdomars användning av Facebook, eftersom det var svårt att hitta relevant forskning och teorier. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)