Miljömässigt kundbeteende? Kikaboni : Att differentiera sig på en marknad med syfte att sälja miljö- och hälsovänliga småbarnskläder via internet

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Det samhälle vi lever i idag ser inte ut som det gjorde när våra fäder och deras generation växte upp. Utvecklingen har gjort att både globaliseringen och speciellt tekniken som berör information och kommunikation har tagit ett stort steg framåt.Tack vare teknikutvecklingen får många personer tillgång till en ny typ av information. Idag känner flertalet konsumenter till att det förkommer flera olika mer eller mindre farliga kemikalier som finns kvar i de klädesplagg som hänger i butik. En marknad har uppstått med kläder som är miljö- och hälsovänligt tillverkade. En övergriplig och en djupgående konsumentundersökningen har genomförts, samt en konkurrentanalys. Utifrån undersökningarna har vi utformat en övergriplig affärsplan. Syftet med uppsatsen är att undersöka, beskriva och analysera hur ett företag går tillväga för att starta upp en verksamhet som säljer miljö- och hälsovänliga småbarnskläder för barn i åldern 0-3 år. Anledningen till att vi valt att inrikta oss på småbarn är att barnen i så små åldrar har känsligare hud och lättare får allergier. Därför är ekologiskt framställda kläder viktigare för småbarn än för vuxna. Vår undersökning har i första hand ett beskrivande syfte men även till viss del ett explorativt syfte. Det innebär att när vi påbörjade den här studien så hade vi en relativt liten kännedom om undersökningsproblemet. Vi har dels använt oss av en kvalitativ metod och dels en kvantitativ metod och anser att vi har använt oss av en tvärsnittsansats i samtliga undersökningar. I vår studie har vi valt att kombinera primär och sekundärdata. De primära källor som vi har använt oss av är exempelvis vår marknadsundersökning. Grunden för arbetet, det vill säga vår teori som skapat våra problemformuleringar är sekundärdata.I slutsatsen har vi kommit fram till att det finns konsumenter som efterfrågar småbarnskläder som är miljö- och hälsovänliga via internet. Vi anser även att det finns ett sätt att differentiera sig på marknaden med vårt valda koncept. Vi skulle t.ex. kunna erbjuda ett sortiment med könsneutrala kläder som ej förekommer i större mängder i dagsläget. Det förekommer inte heller så många företag som erbjuder särskilt generösa servicevillkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)