Att stödja vuxnas lärande : En observationsstudie kring stöd inom svensk vuxenutbildning

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

Sammanfattning: Syftet med att genom deltagande observationer studera stöd inom en svensk vuxenutbildningsverksamhet var att sätta stöd i vuxnas lärande på dagordningen och kommunicera vikten av ett inkluderande arbetssätt för lärande. Arbetssätt som bygger på en synergistisk samverkan mellan miljö och pedagogik. Resultatet visar att det finns utvecklingspotential i verksamheten genom att öka och bredda det kollegiala lärandet, samarbete kring eleverna samt tydliggöra stödet som en röd tråd i verksamhetens olika delar. Det kan till exempel handla om att redan vid ansökan låta eleverna delge sina behov av, eller misstanke om behov av stöd. Vidare vid antagning låta eleverna möta lärare för kartläggning och låta utbildningen genomsyras av studieteknik individuella möjligheter till anpassningar. Därtill återfanns behov av tydlig kommunikation kring struktur och rutiner där det klart definieras vem som gör vad, hur och varför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)