En barnbok om funktionsvariationen ADHD -Attention Deficit Hyperactive Disorder : Processen bakom skapandet av en informativ barnbok

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att skapa en informativ barnbok kring funktionsvariationen ADHD, som ska fungera som ett verktyg för förskollärare i undervisningstillfällen med barnen. Aspirationen är att barnboken ska bidra till en kunskap om och förståelse för funktionsvariationer samt motverka utanförskap i förskolan. Arbetet utgår ifrån Vygotskijs sociokulturella perspektiv, barnboken kopplas till perspektivet då den är tänkt att användas under högläsningen i förskolan och högläsningen i sig är både social och kulturell. I arbetet beskriver vi hur vi gått till väga i skapandet av den informativa barnboken, samt vilka etiska aspekter vi har fått förhålla oss till. Att inte peka ut eller kränka någon har varit en stor utmaning under arbetets gång, då arbetet behandlar ett väldigt känsligt ämne. En annan utmaning har varit att göra barnboken inkluderande för så många personer som möjligt, både personer med och utan funktionsvariationer. Därför har vi lagt ett stort fokus på just utformningen av boken, där vi anpassat texten och illustrationerna på ett sätt som ska inkludera fler läsare än en vanlig bok. För att undvika etiska dilemman valde vi att kontakta två specialpedagoger som granskade vår barnbok och gav oss feedback. Vi valde även att utföra intervjuer med ett fåtal förskollärare efter att de läst barnboken under högläsningen på förskolorna, detta för att testa barnboken i praktiken och därefter utveckla barnboken så att den når en hög kvalité. Intervjusvaren användes sedan för att svara på våra frågeställningar och kopplas till arbetets syfte.   Resultatet visar på att förskollärarna anser att vår informativa barnbok är etiskt korrekt och att den fungerar som ett inkluderande verktyg kring olika funktionsvariationer. Utifrån vår undersökning har vi även fått kunskap kring hur man bör porträttera karaktärer med funktionsvariationer samt hur barnlitteratur kan göras mer tillgänglig för alla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)