Det är superorättvist att vi inte får vara med! : Demokrati och jämställdhet inom fritdshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: I vår vetenskapliga essä har vi gestaltat två berättelser inspirerade från verkliga händelser. Elenors berättelse har sin grund från en arbetsplats och Aylas berättelse från en praktikplats under sin lärarutbildning.  Vi kommer att dra paralleller i form av skillnader och likheter mellan våra berättelser och reflektera över dem gemensamt utifrån skolan och fritidshemmets demokratiuppdrag ur ett jämställdhetsperspektiv.  Syftet med essän är att undersöka dilemman som vi upplever i gestaltningarna och hur vi kan förstå yrkeserfarenheterna i ett annat ljus idag med hjälp av Aristoteles kunskapsformer, episteme, techne och fronesis, samt genom gemensam reflektion lära oss något. Vi vill med essän bidra med en fördjupad förståelse för lärarprofessionens demokratiuppdrag och visa på den komplexitet som det kan innebära i det praktiska arbetet när vi möter elever i lekar och aktiviteter inom fritidshemmet.  Vi har valt att komplettera vår essä med en kvalitativ metod i form av deltagande observationer och som på olika sätt har utvidgat våra förståelsehorisonter eftersom det uppstått fler gemensamma reflektioner kopplat till dilemman i gestaltningarna och till litteratur som behandlar demokrati och jämställdhet. Trots att vi har teoretiska kunskaper om demokrati och jämställdhet, samt praktiska erfarenheter inom fritidshemmet har vi konstaterat att vi kan uppleva utmaningar i arbetet med elever när det gäller hur vi genomför demokratiska procedurer och behandlar orättvisefrågor. Vi fritidshemslärare kan aldrig sluta vara nyfikna på vårt arbete och måste därför ha en vilja att utvecklas och kritiskt granska oss själva, både i vår personliga och professionella syn på demokrati och jämställdhet. En av våra slutsatser är att vår individuella syn på verksamhetens möjligheter och utmaningar kan påverka det praktiska arbetet med eleverna i en positiv eller negativ riktning och få en inverkan på elevernas upplevelse av delaktighet på fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)