Organisatoriska förutsättningar för levererad kundnytta

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Vår uppfattning är att den strategi som många hemelektronikföretag väljer inte genererar en tillräcklig kundnytta. Oavsett bransch måste företag utgå från kunden eftersom det är den som idag styr marknaden. Vi saknar en sammanställning av de faktorer som ligger till grund för kundens tillfredsställelse som också skulle kunna hjälpa företag att leverera kundnytta. Syftet med uppsatsen är att undersöka organisatoriska förutsättningar för levererad kundnytta. Vi har valt att se på verkligheten utifrån vår teoretiska ram. På vårt fallföretag Siba har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sex personer som befinner sig på olika nivåer i företaget. Våra slutsatser är: användning av begreppet kundnytta i ett företag är irrelevant om inte alla i företaget är medvetna om begreppets innebörd eftersom det i sig kan tolkas på många sätt. Vi har också funnit att de fyra organisatoriska förutsättningarna fungerar hand i hand, alla måste finnas för att leverera kundnytta. Vi skulle emellertid vilja påstå att kommunikation är ett avgörande verktyg som ska integreras för att få förutsättningarna att fungera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)