"Jag är den första som gör det på det sättet jag gör det på": En kvalitativ forskningsstudie om kreativitet i musikundervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: I skolan är kreativitet idag ett av honnörsorden och i kursplanen i musik betonas betydelsen av att undervisningen ska ge eleverna möjligheten att utveckla sin musikaliska kreativitet. Men vad är musikalisk kreativitet? Styrdokumenten ger ingen tydlig vägledning hur begreppet ska tolkas, utan lärare och utbildare är lämnade åt sina egna tolkningar. Syftet med denna rapport är att genom intervjuer med tre verksamma musiklärare söka svar på vad som kan menas med musikalisk kreativitet i grundskolans musikundervisning och hur man i den arbetar för att främja elevernas kreativa förmågor. Tidigare forskning kring kreativitetsbegreppet behandlas och utgör underlag för resultat- och diskussionskapitlen. Teorierna kring begreppets uppdelning i två riktningar, vad man kan kalla en liten och en stor kreativitet, visar sig vara av stor vikt för studerandet av kreativitet i skolan. Min studie visar att kreativitet i undervisningen mycket lite handlar om att skapa något som ingen tidigare har sett, och oftare om att skapa något som är nytt för individen i fråga. Studien visar även att kreativitet handlar om ett tankesätt, en drift och en vilja att föra sin utveckling framåt genom att man fattar kreativa och granskade beslut utifrån det man redan vet. I slutordet lägger jag utifrån studien och den tidigare forskningen fram mina egna uppfattningar om ämnet musikalisk kreativitet och på vilka sätt man som musiklärare kan göra musikundervisningen mer kreativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)