Sökning: "Åldersblandat"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Åldersblandat.

  1. 1. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykshammar; Charlotte Bemert; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; åldersblandat; åldersindelat; ålderskonstellation; uppfattning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? - En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Persson; [2012]
    Nyckelord :Barns utveckling; förskola; åldersblandat; åldershomogent; åldersindelat; åldersintegrerat;

    Sammanfattning : Persson, Nina (2012). Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? – En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola.Examensarbetet belyser motiv som ligger bakom de två olika barngruppskonstellationerna, åldersblandade respektive åldersindelade barngrupper i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Åldersblandat fritidshem : finns praktiska möligheter att tillgodose alla åldrars behov?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Linda Edgar Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :fritidshem; åldersblandat; åldersintegrerat; social utveckling;

    Sammanfattning : Mitt syfte med studien är att undersöka konkreta exempel på svårigheter respektive möjligheter i det åldersblandade fritidshemmet, hur dessa hanteras av pedagogerna och hur de upplevs av barnen. Jag har gjort en diskuterande litteraturgenomgång och empirisk studie med hjälp av intervjuer för att få svar på min undersökning. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers och förskolechefers tankar kring utvidgade syskongrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricija Boskovic; Camilla Svensson; [2011]
    Nyckelord :Barngrupper; Förskola; Utvidgade syskongrupper; Åldersblandat; Åldersindelat; Ålderssammansättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva möjligheter och svårigheter med utvidgade sys-kongrupper och pedagogers och förskolechefers tankar kring detta. Vi ville även få ökad förståelse om mot vilken bakgrund åldersammansättningen i barngruppen organiseras. LÄS MER

  5. 5. Nöden är uppfinningarnas moder? Om förändringsprocesser i realiteten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Luljeta Muriqi; Anna Ödman; [2009]
    Nyckelord :åldersblandat; åldersintegrerat; styrning; delaktighet; enmansvision; lärarroll;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är studera inledningsskedet av en förändringsprocess på en skola som ålderintegrerar högstadiet. Studien ämnar inte ta ställning för eller emot åldersintegrering i sig, eller besvara några frågor som rör åldersintegrationens vara eller icke vara, utan fokuserar på lärarnas förhållningssätt i denna förändringsprocess. LÄS MER