Sökning: "Årskurs 1"
Visar resultat 31 - 35 av 2027 uppsatser innehållade orden Årskurs 1.
31. Kontrastera mera i programmeringsundervisningen : En learning study om hur lärare på lågstadiet kan designa undervisning som utvecklar elevers förståelse för sekvenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Programmering är en relativt ny del av den svenska skolans läroplan och forskning visar att lärare känner osäkerhet över såväl lektionsinnehåll som design. Enligt rådande läroplan ska elever i årskurs 1–3 ges möjlighet att utveckla förståelse för entydiga stegvisa instruktioner. LÄS MER
32. Tidig läsundervisning: Ljudning eller annat? : En kvantitativ studie av yrkesverksamma lärares didaktiska val
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Detta arbete undersöker och sammanställer hur yrkesverksamma lärares tidiga läsundervisning ser ut i årskurs 1. Det är en kvantitativ studie med pragmatisk utgångspunkt och särskild tonvikt på didaktiska val rörande ljudning och fonologiska strategier. Inledningsvis introduceras och definieras de centrala begreppen. LÄS MER
33. Grunden till ett demokratiskt medborgarskap : Medieanvändning för årskurs 1-3 i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine what media literacy means to primary school teachers. The purpose is also to examine how teachers work with the intent of aiding students' development of critical thinking, how they perceive the student’s media literacy abilities and how they perceive the social studies curriculum regarding media. LÄS MER
34. Har du hört på maken – man kan läsa med öronen! : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver att öronläsning används i undervisningen som ett stöd för läsförmåga och läsengagemang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Gribbling, Lisbeth och Nyhlén, Cecilia (2023). “Har du hört på maken – man kan läsa med öronen!” Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
35. Lärares syn på utomhusundervisning i närliggande grönområden : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares syn på utomhusundervisning i biologiämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study aims to showcase how primary school teachers for ages 7-9, view qualities of outdoor areas and how they perceive obstacles and opportunities with teaching the subject of Biology outdoors. The aim is also to contribute with knowledge of how elementary schools can make outdoor education more accessible. LÄS MER