Sökning: "Öppen förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 110 uppsatser innehållade orden Öppen förskola.

  1. 16. Värdegrund i barnböcker : en kvalitativ textanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Österlie; [2021]
    Nyckelord :Children s books; gender equality; preschool; values; Barnböcker; förskola; jämställdhet; värdegrund;

    Sammanfattning : Det här är en studie som handlar om barnböckers innehåll. Syftet med studien var att synliggöra olika värdegrundsaspekter som finns i barnböcker i förskolan. Fokus var jämställdhet med ett särskilt fokus på stereotypa könsmönster. LÄS MER

  2. 17. Kortare vikariat – kortare introduktion? : En kvantitativ studie om hur en introduktion kan anpassas efter korttidsvikarier

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Diana Skaugvoll; Malin Vukota Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Introduction models; 4C-model; IWG-model; socialization dimensions; temporary worker; Introduktionsmodeller; 4C-modellen; IWG-modellen; socialisationsdimensioner; tillfälligt anställda;

    Sammanfattning : This essay is written on behalf of the education administration office in Umeå municipality. Currently, those who work as short-term substitutes in the education administration, does not receive an introduction. LÄS MER

  3. 18. Flerspråkighet i förskolan. Hur, vad och varför? : En litteraturstudie om flerspråkiga barns möjligheter till språkliga och kommunikativa färdigheter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Larsson; Edona Govori; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; språkutveckling; kommunikation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur vardagsaktiviteter i svensk förskola kan gynna flerspråkiga barns framväxande av språkliga och kommunikativa färdigheter. Studien utgår från tre frågeställningar som efterfrågar hur, vad och varför pedagoger i svensk förskola arbetar med flerspråkiga barns språkliga och kommunikativa färdigheter som är både verbala samt icke verbala. LÄS MER

  4. 19. Försvinner omsorgen? - En kvalitativ studie om pedagogers syn på relationen mellan omsorg och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annelie Hansson; Johanna Frid; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Idén till denna studie började med funderingar kring vad som händer med pedagogers förhållningssätt till omsorg i relation till de ökade kraven på målinriktad undervisning i förskola. Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om hur pedagoger i förskolan ser på omsorg och undervisning i relation till varandra. LÄS MER

  5. 20. Barn i behov av särskilt stöd : - Eller pedagoer i brist på särskilt stöd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Damström Gereben; Malin Ervasti; [2020]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; delaktighet; specialpedagogik; sociokulturellt perspektiv; förskoledidaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur verksamma inom förskolan ser på sina förutsättningar att tillgodose alla barns olika behov. Utifrån 15 frågeställningar via en digital enkät kunde pedagoger svara på frågor av både sluten och öppen karaktär. LÄS MER