Sökning: "Överföring av företagskultur"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Överföring av företagskultur.
1. Överföring av företagskultur vid internationell expansion : En fallstudie om nationella kulturers påverkan på överföring av företagskultur
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker hur ett företag överför sin företagskultur vid expansion till länder med olika nationella kulturer. Vidare berör studien nationella kulturers påverkan vid överföringen av en företagskultur genom teorierna ackulturation, isomorfism och Hofstede och Hofstedes (2005) lökmodell. LÄS MER
2. En Möbelhandlares Testamente på japanska – Översättningsanalys av Ingvar Kamprads ideologi på japanska
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : IKEA är ett svenskt heminredningsföretag som verkat i ca 50 år och dess varuhus återfinns i många länder runt om i världen. IKEAs koncept och marknadsföring har översatts till många olika språk och de fortsätter sin expansion in i fler länder. IKEA är känt för sin definierade företagskultur och sitt starka företagskoncept. LÄS MER
3. Kan managementkonceptet LEAN stödja lärande i en organisation?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Att undersöka om ledningsfilosofin The Toyota Way och verktygslådan LEAN; • Stödjer lärande i en organisation, samt • Om ledarens roll för lärande är en viktig kompetens, utifrån teorier om lärande och ledarens roll för lärande i organisationer. Specifika frågeställningar är; • Stödjer Volvokoncernens ledarkompetenser ett LEAN ledarskap, samt • Är ledarens roll för lärandet en viktig kompetens och hur uppfattar ledarna de faktiska förutsättningarna för ett LEAN ledarskap? Teori: Wengers, teori om Communities of Practice, Targama & Sandbergs teori om Ledning och förståelse. LÄS MER
4. Klarnar Klarnas Företagskultur i Tyskland?
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I takt med att allt fler företag växer och etablerar dotterbolag och kontor i andra länder ökar även behovet och intresset av hur internationella etableringar ska genomföras för att skapa ett optimalt resultat. Ett av de områden som alltfler företag satsar på är att skapa en gemensam företagskultur som utgår ifrån tydliga och gemensamma värderingar och som underlättar att etablera globala normer och standard som i sin tur ska bana väg för önskade beteenden och attityder, styrmedel och processer inom hela företaget. LÄS MER
5. Överföring av företagsidentitet till en franchiseenhet -En studie av IKEA
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Uppsatsen inom Service Management vid Lunds Universitet, campus Helsingborg, behandlar den problematik som kan uppstå kring spridandet av ett företags identitet till dess franchiseenheter. Syftet med uppsatsen är att se hur en utomstående ägare till en enhet kan påverka hur företagets identitet sprids och bibehålls. LÄS MER