Sökning: "ämnesspecifik kunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden ämnesspecifik kunskap.

  1. 6. Ämnesspecifik språkinlärning för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fouad Shellal Abbas; [2019]
    Nyckelord :nyanlända elever; ordinarie klass; sociokulturellt perspektiv; matematik; förberedelseklass;

    Sammanfattning : SammanfattningI detta här examensarbetet vill jag undersöka vilka faktorer som kan underlätta nyanländas ämnesspecifika språkinlärning i matematiks ämne i årskurs 7-9. Dessutom hur man kan stödja och främja de nyanländas utveckling i matematik. LÄS MER

  2. 7. Transspråkande i flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amra Dizdarevic; Shahana Niazi; [2019]
    Nyckelord :De samhällsorienterande ämnena; delaktighet; förhållningssätt; första- och andraspråk; identitetsstärkande; starkaste språket; transspråkande; vardags- och skolspråk; ämnesspecifik kunskap;

    Sammanfattning : Vi lever i ett mångkulturellt samhälle, vilket har resulterat i att vi har flerspråkiga klassrum. Undervisningen bör anpassas utifrån detta för att svenska sällan är de flerspråkiga elevers starkaste språk. De samhällsorienterande ämnena har många ämnesspecifika begrepp som är svåra för dessa elever. LÄS MER

  3. 8. Att arbeta med faktatexter i en flerspråkig klassrumskontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofie Larsson; Agnes Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Multilingual classroom contexts; subject-specific language; sequential reading stages; text movability; discoursive movability; flerspråkiga klassrumskontexter; ämnesspecifika ord och begrepp; läsförlopp; textrörlighet; diskursiv rörlighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om lärares arbete med faktatexter i flerspråkiga klassrumskontexter. I studien undersöks därför hur två lärare strukturerar textarbetet i momentet ekonomi i samhällskunskap, vilka olika sätt att förhålla sig till en text som möjliggörs för eleverna genom de två lärarnas sätt att ställa frågor och tala om texten i undervisningen, samt hur lärarna i undervisningen stöttar elevers användning och förståelse av ämnesspecifika ord och begrepp. LÄS MER

  4. 9. Likvärdig bedömning utan likvärdiga förutsättningar? Hem- och konsumentkunskap som exempel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Jenny Lind; [2016-05-11]
    Nyckelord :Kunskap i handling; lektionslängd; lokal; praktiska förutsättningar; praktiska kunskaper; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Hem- och konsumentkunskap är ett utpräglat processämne med ett flertal praktiska förutsättningar som måste tillgodoses för att undervisning och bedömning ska kunna ske i enlighet med ämnets syfte, mål och karaktär. För att undersöka hur bedömning av praktiska kunskaper bedrivs idag, vilka förutsättningar som krävs för sådan bedömning i hem- och konsumentkunskap samt hur de förutsättningarna tillgodoses idag har en litteraturstudie genomförts i syfte att täcka in den kunskap som finns tillgänglig inom området. LÄS MER

  5. 10. Vägledning i SO-undervisningen : Epistemologiska riktningsgivare för ämnesspecifik språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Persson; Theresé Petterson; [2013]
    Nyckelord :Didaktik; Samhällsorienterande undervisning; Observation; Epistemologiska riktningsgivare; Språkutvecklande ämnesundervisning.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar hur läraren vägleder elever i skolans samhällsorienterande undervisning (SO- undervisning) samt hur två lärare arbetar med ämnesspecifika ord och begrepp i historieämnet. Två lärare och klasser i årskurs fyra och fem har observerats med videokamera. LÄS MER