Sökning: "starkaste språket"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden starkaste språket.

  1. 1. Elevers socioekonomiska bakgrunder och dess påverkan på samhällsundervisningens form och innehåll samt skolframgång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jelena Maric; Romy Turkie; [2023]
    Nyckelord :skolans kompensatoriska uppdrag; lärarförväntningar; skolframgång; socioekonomisk bakgrund; kulturellt kapital; utbildningskapital;

    Sammanfattning : Vår intention är att få ökad förståelse för hur samhällsundervisningens form och innehåll varierar i relation till elevers olika socioekonomiska bakgrunder. Därför blir det också viktigt att undersöka hur elevers olika socioekonomiska bakgrunder påverkar deras skolframgång. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande på gymnasiet och högstadiet : En enkätstudie av attityder till och användning av transspråkande hos lärare och elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Sandström; [2021]
    Nyckelord :transspråkande; studiehandledning; gymnasiet; högstadiet; flerspråkighet; attityder; enkätstudie;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka förutsättningar andraspråkselever har att få använda alla sina språk i sina studier på gymnasiet. Detta gjordes dels genom att ta reda på vilka attityder lärare på högstadiet och gymnasiet hade till transspråkande och dels genom att ta reda på i vilken utsträckning de uppgav att det användes. LÄS MER

  3. 3. Extra anpassning och särskilt stöd till elever med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Sandström; [2020]
    Nyckelord :samverkan; KASAM; relation; språkligt hinder; studiehandledare; modersmålslärare;

    Sammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till en likvärdig undervisning där skolan ska kompensera för de eventuella hinder som individen kan möta i skolans kontext. Forskningen visar tydligt hur viktigt det är att ta hänsyn till elevens språkliga nivå i skolan. LÄS MER

  4. 4. Andraspråkselever och resonemangsförmåga : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om utmaningar och anpassningar i matematikundervisningen för elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cornelia Ahlström; Moa-Hanna Andersson Björk; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; resonemangsförmåga; svenska som andraspråk; utmaningar; anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva de utmaningar som lärare upplever och anpassningar de beskriver i matematikundervisningen med fokus på resonemangs-förmåga i arbetet med elever som har svenska som andraspråk. För att få fram lärares beskrivningar av utmaningar och anpassningar i undervisningen samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande i flerspråkiga klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amra Dizdarevic; Shahana Niazi; [2019]
    Nyckelord :De samhällsorienterande ämnena; delaktighet; förhållningssätt; första- och andraspråk; identitetsstärkande; starkaste språket; transspråkande; vardags- och skolspråk; ämnesspecifik kunskap;

    Sammanfattning : Vi lever i ett mångkulturellt samhälle, vilket har resulterat i att vi har flerspråkiga klassrum. Undervisningen bör anpassas utifrån detta för att svenska sällan är de flerspråkiga elevers starkaste språk. De samhällsorienterande ämnena har många ämnesspecifika begrepp som är svåra för dessa elever. LÄS MER