Sökning: "örebro universitet historia"
Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade orden örebro universitet historia.
16. Vi på Saltkråkan i bilderboksformat – En adaptionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur en bilderbok utformats för att nå sin tilltänkta målgrupp. I arbetet med detta har en nyutgiven (2019) bilderbok, Saltkråkan - Ett litet djur åt Pelle, jämförts med kapitelboken den baserats på med hänsyn till uteslutningar som gjorts, språklig svårighetsgrad samt relationen mellan bild och text. LÄS MER
17. Hur används historia i politikers tal? -Historiebruk i Sjöstedts och Åkessons politiska tal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to examine how the swedish politicans Jonas Sjöstedt and Jimmie Åkesson are using history in their speeches and what similarities and differences that arise between left- and right-politicans. The empirical material for this study consists six different speaches for each politician and their use of history has been written down. LÄS MER
18. Var är min historia? -En studie om eurocentrism i klassrummet och elevers egna upplevda historiska frånvaro
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This paper deals with students’ perceived lack of history in the history teaching at a particular school in a medium-sized Swedish city. Based on previous research, mainly by Vanja Lozic who deals with similar identification problems among students and curriculum research, the question is answered: How do the students in the study experience their cultural representation in the history teaching and how does the actual representation appear in their textbook? With help of student surveys and an analysis of the textbook Perspektiv på historien 1b, based on the theoretical tools of eurocentrism, orientalism and history use, the result of the study concludes that the majority of the students who participated in the study experience a lack of history when the school, curriculum and textbook are embossed of eurocentrism. LÄS MER
19. Studenters uppfattningar av allvarlighetsgraden till partnervåld
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Föreliggande studie undersökte förekomsten av milt partnervåld bland studenter samt om det förelåg en interaktionseffekt mellan kvinnliga och manliga studenter vad gäller uppfattningen av allvarlighetsgraden till partnervåld samt studentens egen historia av partnervåld. Två vinjetter beskrev ett scenario av partnervåld som graderades utifrån Opinions of Domestic Violence Scale samt fjorton frågor om beteenden inom partnervåld. LÄS MER
20. Laroboken och genus -En undersökning av skolans dominerande läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this thesis paper has been to study three textbooks from Historia 1b and their chapters about World War 2. The theory influencing the paper is the gender theory by Yvonne Hirdmann, and the studied books are Alla tiders historia 1b, Historia 1b – Den lilla människan och de stora sammanhangen and Perspektiv på historien 1b. LÄS MER