Sökning: "media maskulint och feminint"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden media maskulint och feminint.
1. Isprinsessa eller vinnarskalle? : En kvalitativ textanalys av hur idrottande pojkar och flickor framställs i svenska dagstidningar
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Aim The aim of this study is to shed light on which body ideals among young people are found inthe Swedish newspapers Dagens Nyheter (DN) and Svenska Dagbladet (SvD). The study alsoaims to shed light on stereotypical notions of what is considered masculine and feminine amongyoung athletes. LÄS MER
2. Den svenska mode(rna) kvinnan : Maskulint och feminint i Iduns modekrönikor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : In today's society the focus on the feminine body ideal is rather extensive due to the use of social media and the constant need for validation. Nowadays there are several ways to adapt your looks to fit the feminine body ideal, ranging from surgical procedures to the use of filters on social media. LÄS MER
3. Att utmana normer med grafisk form: Ett designprojekt och en fallstudie
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I den här uppsatsen studeras hur avvikande visuella uttryck kan användas inom design för att utmana normer. I uppsatsen undersöks hur designen av tidningen Bang utmanar normativa dikotomier som funktion/form, maskulint/feminint och original/imitation. LÄS MER
4. Stereotypa ansikten : Jämförelser mellan manligt/kvinnligt och maskulint/feminint inom karaktärsdesign
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Rapportens tema är stereotyper, utseende och genus med ytterligare fokus på aspekterna karaktärsdesign, ansiktsdrag och personlighetsdrag. Stereotyper har här behandlats ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. LÄS MER
5. Den passionerade arbetssökaren : En textanalys av jobbannonser i svenska data och tvspelsbranschen
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Data och tvspelsbranschen är mansdominerad och har fått en hel del uppmärksamhet i media på senare tid. Dels för bristen av kvinnor som arbetar inom den och dels för kvinnosynen som uttrycker sig i spelen. Vi kommer använda ordet spelbranschen som synonym till data och tvspelsbranschen i resten av uppsatsen. LÄS MER