Sökning: "övergångar skola"

Visar resultat 41 - 45 av 48 uppsatser innehållade orden övergångar skola.

  1. 41. Elever med hörselnedsättning och övergången mellan skola och arbetsliv : En kvalitativ forskningsstudie kring studie- och yrkesvägledarens roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Jägerskog; [2014]
    Nyckelord :Karriärvägledning; process; RGH;

    Sammanfattning : Studien behandlar studie- och yrkesvägledning till elever på Riksgymnasiet för döva och hörselskadade, där elevgruppen med hörselnedsättning studeras. Ungas övergångar från gymnasiet är extra komplex för denna grupp och de riskerar i större omfattning att hamna i arbetslöshet och utanförskap i samhället. LÄS MER

  2. 42. Min brokiga skolväg -En studie om "frånvarande" elevers upplevelser av en skola för alla.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristin Janeling; Katarina Hart; [2014]
    Nyckelord :frånvaro; Skolvägen; möjligheter; hinder; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att utifrån en kvalitativ studie belysa hinder och möjligheter i Skolvägen hos tolv gymnasieelever med hög frånvaro, från förskoleklass till gymnasiet, samt hur dessa faktorer har påverkat elevernas närvaro i skolan. Metoden vi använt oss av har varit intervjuer utifrån begreppet Skolvägen, där vi berört elevernas erfarenheter och upplevelser av trivsel, lärare, kamrater, skolämnen, eventuella stödbehov, närvaro och gymnasieval. LÄS MER

  3. 43. I förskolan är det lek och mycket, mycket, mycket lek och i förskoleklassen är det mer jobb och jobb och jobb. : En studie om barns upplevelser och uttryck för skillnader mellan förskola och förskoleklass

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jannie Nilsson; Karin Löfgren; [2013]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Barns perspektiv; Övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att vinna kunskap om vilka skillnader som barn ger uttryck för mellan verksamheterna i förskola och förskoleklass samt lyfta fram barnens perspektiv på det innehåll som finns i förskoleklassens verksamhet. Vi har tagit del av ett pågående forskningsprojekt med en befintlig empiri vilket innehåller kvalitativa intervjuer gjorda med barn i förskoleklassverksamhet. LÄS MER

  4. 44. Att synliggöra det osynliga barnet. Elevers upplevelser i en inkluderad skolverksamhet för barn inom autismspektrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabeth Stigert; [2012-09-24]
    Nyckelord :inkludering; flexibel inkludering; autismspektrum; delaktighet; inflytande; barnperspektiv; barnets perpektiv; anpassad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att ta del av fyra elevers upplevelser av klassrum samt rumsliga, didaktiska och sociala övergångar samt deras erfaranden av delaktighet i beslut om övergångarna i en inkluderande grundskola. Teori: För att förstå elevernas upplevelser av inkludering i deras livsvärld skola, har litteratur inom följande områden beskrivits: specialpedagogiska perspektiv, styrdokument, medicinska traditionen, biopsykosociala inriktningen och den sociokulturella teorin. LÄS MER

  5. 45. Välkommen Pinki! : en designpedagogisk undersökning om betydelsen av ett vidgat språkbegrepp och lekens roll vid inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Lotta Orava Claesson; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; lek; inlärning; språk;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning om hur elever själva visar vad de har lärt sig och hur de vill lära sig. Eleverna är de viktigaste personerna i skolan. Genom att involvera dem i denna undersökning kunde de visa hur de med det vidgade språkbegreppet genom lek och fantasi lär av varandra. LÄS MER