Sökning: "övergångar skola"

Visar resultat 36 - 40 av 48 uppsatser innehållade orden övergångar skola.

  1. 36. Pedagogers uppfattningar om övergångar : - årskurs 6 till årskurs 7 för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åsa-Mette Svarvare; [2016]
    Nyckelord :transitions; transfer; children in need of special support; överlämningar; övergångar; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter av övergångarna som sker mellan årskurs 6 till årskurs 7 för barn i behov av särskilt stöd. Mer specificerat när det gäller övergångarna från en f- 6 skola till en 7 – 9 skola. LÄS MER

  2. 37. Vägen mot en balanserad relation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Parmvi; Almedina Kovacevic; [2015]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; studie- och yrkesvägledare; specialpedagoger; gymnasieval; samarbete;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur studie- och yrkesvägledare och specialpedagoger samarbetar i högstadiet för att förbereda elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inför gymnasievalet. Tidigare forskning visar på att individer med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning upplever svårigheter med övergångar från exempelvis skola till arbete. LÄS MER

  3. 38. Lek, lärande eller lärande lek? : Språkutveckling i förskoleklass med fokus på språklig och fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth Nola Wedel; Lisa Westberg; [2015]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; förskoleklass; samverkan; språklig medvetenhet; språkutveckling; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en fördjupad förståelse av hur lärare i förskoleklass arbetar med språkutveckling med ett särskilt fokus på språklig och fonologisk medvetenhet samt hur detta arbete organiseras. Vi har dessutom undersökt hur samverkan ser ut i övergångarna till och från förskoleklass avseende språkutveckling samt språklig och fonologisk medvetenhet. LÄS MER

  4. 39. Övergångar mellan förskola och skola : En studie om offentlighets- och sekretesslagen som begränsning eller skydd vid övergången från förskola till förskoleklass

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Hjalmarsson; Josefine Nordberg Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; OSL; Samverkan; Sekretess; Övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka pedagogers tolkningar, kunskaper och problematiseringar runt sekretess och delgivning vid övergångar mellan förskola och förskoleklass. Både enkäter och intervjuer har använts för att få förståelse om pedagogers kunskap och resonemang kring överföring av information om den enskilda individen. LÄS MER

  5. 40. Classroom Management och arbetsro - ordning och reda i skolan med tydligt lärarledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Dávid; [2015]
    Nyckelord :classroom management; ledarskap i klassrummet; lärarledarskap; ordning och reda i skolan; studiero; arbetsro; skolkod; skolkultur; normer; värdegrundsarbete; relationell kompetens;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete var att sammanställa forskning och beprövad erfarenhet kring studiero och ordning och reda i svensk skola. Fokus i undersökningen har varit att hitta verktyg för högstadiet, men även pedagoger som arbetar med andra åldersgrupper kan hitta fungerande och konkreta verktyg i texten. LÄS MER