Sökning: "ADHD arbete"
Visar resultat 11 - 15 av 289 uppsatser innehållade orden ADHD arbete.
11. "Nu är livet som det ska vara" : En kvalitativ studie om upplevelser bland kvinnor som har blivit diagnostiserade med ADHD i vuxen ålder
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : Women are at a high risk of having their ADHD diagnosis overlooked. Research suggests that women employ different coping strategies than men, resulting in their ADHD not being recognized, and thus they are at risk of being misdiagnosed. LÄS MER
12. "[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. LÄS MER
13. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitetSammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER
14. Samtycke inom BDSM : En scoping review
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Bakgrund: Vid en första anblick kan det vara svårt att skilja samtyckta BDSM aktiviteter från våld i nära relationer. För att kunna särskilja mellan sexuella övergrepp och samtyckta sexuellt aggressiva handlingar, oavsett relation eller tillfällig förbindelse, skulle förhandlingsteknikerna inom BDSM kunna användas för att förhandla om samtycket. LÄS MER
15. Svårigheter, anpassningar och arbetssätt i matematikundervisning för elever med ADHD- En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet; Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I våra styrdokument (Lgr 22) poängteras det att alla elever har rätt till undervisning som leder till lärande och utveckling samt att elever i behov av stöd har rätt att få det stöd som behövs. Elever med ADHD räknas till den kategori elever som behöver stöd då skolsvårigheter förekommer hos dessa elever. LÄS MER