Sökning: "ADHD arbete"

Visar resultat 16 - 20 av 289 uppsatser innehållade orden ADHD arbete.

  1. 16. Är lärare redo? : En kvalitativ studie om lärares beredskap för att möta och stödja elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Ekberg; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Readiness; Knowledge; Teachers; School; Support; ADHD; Beredskap; Kunskap; Lärare; Skola; Stöd;

    Sammanfattning : Ett barn med ADHD kan uppleva svårigheter med lärande och att utveckla vänskapsrelationer, vilket medför att skolan kan bli en utmaning. Oavsett vad eleven har för svårigheter är skolan ansvarig att erbjuda stöd och utforma undervisningen så eleven får förutsättningar att lyckas. LÄS MER

  2. 17. Utopin och verkligheten: en studie om gymnasieskolans arbete med ADHD och AST

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sonja Merum; [2023]
    Nyckelord :ADHD; AST; gymnasieskolan; organisationsperspektiv;

    Sammanfattning : Utopia and reality – a study on the upper secondary school´s work with ADHD and ASDIn conjunction with the increased amount of people who are diagnosed with ADHD/ASD, criticism has emerged that the school fails to meet the needs of these student. This study examines, through a multiple case study, the Swedish upper secondary schools´ work with ADHD/ASD from an organizational perspective. LÄS MER

  3. 18. Upplevd aktivitetsbalans hos mammor till barn med Autism och/eller ADHD : Kvalitativ innehållsanalys av åtta bloggar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Elma Sabic; Sara Molnar; [2023]
    Nyckelord :activity patterns; blogs; everyday life; occupational therapy; aktivitetsmönster; arbetsterapi; bloggar; vardag;

    Sammanfattning : Att leva med samhälleliga förväntningar och attityder relaterat till barns diagnos kan vara en utmaning för föräldrar till barn med autism och/eller ADHD. Höga krav ställs på föräldrar att prestera för att få en fungerande vardag. LÄS MER

  4. 19. En kvalitativ studie om pedagogiska resurser. : Mötet med diagnoser i en klassrumsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Paula Forsberg; Zeinab Fakhro; [2023]
    Nyckelord :ADHD; classroom environment; pedagogics; student; teacher; ADHD; elever; lärare; klassrumsmiljö; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka pedagogiska resurser som är möjliggörande för ett lärande i en klassrumsmiljö. Lärarens kunskap samt erfarenhet när det kommer till pedagogiskt arbete med diagnoser, vad har det för avgörande roll i elevens mottaglighet? Därav blir frågan vilka metoder och strategier som används i deras dagliga arbetsroll. LÄS MER

  5. 20. Flertalet hinder i vägen : En kvalitativ studie om professionellas och ideellt verksammas erfarenheter av livssituationen och föreställningar om kvinnor med adhd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Gabriella Johansson; Maja Johansson; [2023]
    Nyckelord :Adhd; Women; Social work; Attitudes; Life situation; Adhd; Kvinnor; Socialt arbete; Föreställningar; Livssituation;

    Sammanfattning : Forskning visar att det föreligger en underrepresentation vad gäller kvinnor med adhd, samt att fler studier behövs på området. Personer som möter målgruppen regelbundet kan ha en djupgående förståelse för deras situation. LÄS MER