Sökning: "ADHD- Diagnoser i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden ADHD- Diagnoser i skolan.
21. ADHD i skolan och på fritidshemmet : En fallstudie om resursfördelning och stöd för elever med ADHD, i skolans olika verksamheter
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Neuropsykiatriska diagnoser blir allt vanligare i dagens samhälle. Elever i skolan och på fritidshemmet kan behöva särskilt stöd för att klara av sin vistelse vid dessa instutitioner. LÄS MER
22. Anledningen till varför jag inte är som alla andra : En kvalitativ studie om att leva med ADHD i och utanför skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : ”Hon har ju nånting” är en mening jag hörde flera gånger i lärarrummet på mina praktikplatser på olika skolor. Lärarna syftar på diagnoser som till exempel ADHD, ADD, autism med flera. LÄS MER
23. Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD - en kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD en kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll Författare: Robert Kurdve LUNDS UNIVERSITET Sociologiska institutionen Kandidatuppsats 15 hp (SOCK04), Vårterminen 2017 Handledare: Margareta Nilsson-Lindström Abstrakt Författare: Robert Kurdve Titel: Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD. En kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll. LÄS MER
24. Idrott för elever med ADHD : En kvalitativ studie om lärares arbete med att anpassa undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med elever med diagnosen ADHD samt vilken kunskap de har om diagnosen. Mina frågeställningar var: 1. Har idrottslärare kunskap om ADHD? 2. LÄS MER
25. Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : - hinder eller möjlighet i skolan?
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är idag lättare att diagnostisera och det är vanligare att barn och ungdomar i skolan vet om att de lever med en diagnos som till exempel Attention deficit hyperactivity disorder (mer känt som ADHD), eller Aspergers syndrom. Trots att dessa diagnoser blir allt vanligare, finns det ett ökat behov för kunskapen om dem. LÄS MER