Sökning: "ADHD- Diagnoser i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden ADHD- Diagnoser i skolan.

  1. 11. "Så på utsidan ser det väl bättre ut än vad det är på insidan, liksom." : En kvalitativ studie om delaktighet i skolsituationen för flickor med diagnosen adhd ur ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Bergdahl; Linda Nordberg; [2021]
    Nyckelord :adhd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flickor; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : En betydande forskning om adhd har gjorts, men den har i stort sett utelämnat flickor och detär en av anledningarna till den avsaknad av kunskap som funnits om flickor och adhd (Kopp,2018). Samtidigt visar Skolinspektionens rapport (2018) att delaktigheten i skolan generellt ärlåg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, dit till exempel adhd hör. LÄS MER

  2. 12. Pulsträning i skolan - och dess påverkan på kognition : en studie av pulstränings effekt på kognitiva förmågor i en grupp barn i 12-års åldern med ADHD symptom

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Magnus Larsson; [2020]
    Nyckelord :Pulsträning; skolan; adhd; npf;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka om det är motiverat med 20 minuters pulsträning i 70 – 90 procent av maximal hjärtfrekvens tre gånger i veckan för en selektivt utvald grupp där en övervägande del antingen har ADHD diagnos eller uppvisar symptom på det, eller andra diagnoser som dyslexi och språkstörning. Vad blir resultatet på ett Trail Making test A och B efter 20 minuters pulsträning tre gånger per vecka efter 11 veckor? Vad blir resultatet på ett Digit Span Memory test efter 20 minuters pulsträning tre gånger per vecka efter 11 veckor? Vad blir resultatet på ett Flanker test efter 20 minuters pulsträning tre gånger per vecka efter 11 veckor? I vilken utsträckning klarar eleverna att hålla sig inom valt intensitetsintervall, 70-90 procent [BL1] av maximal hjärtfrekvens? Metod 17 elever deltog i en 12 veckor (1 vecka uppehåll för lov) lång intervention av pulsträning i 70-90 procent av maxpuls under 20 minuter tre gånger i veckan. LÄS MER

  3. 13. Föräldrars upplevelser av barns vård vid ADHD

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för neurovetenskap

    Författare :Linda Andersson; Christina Waern Wallin; [2020]
    Nyckelord :Parents; experience; children; ADHD; treatment; care; Föräldrar; upplevelse; barn; ADHD; behandling; vård;

    Sammanfattning : Background: Children diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) havesymptoms such as inattention and / or overactivity and impulsivity. ADHD has increasedsignificantly in recent years and is estimated to be three to five percent of Sweden's school children.The increase is probably due to increased knowledge in the area. LÄS MER

  4. 14. ADHD och narkotika : En litteraturstudie om användning och missbruk av narkotika relaterat till ADHD

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Sofia Hagman; [2019]
    Nyckelord :ADHD; Conduct Disorder CD ; narkotikaanvändning; narkotikamissbruk; psykodynamisk teori; substansanvändning; substansmissbruk; systemteori; radikalt perspektiv; Touretts syndrom CP ; uppväxtförhållanden;

    Sammanfattning : Missbruk av narkotika är idag ett växande samhällsproblem och människor med diagnosen ADHD verkar enligt forskning vara en särskild riskgrupp. Syftet för denna studie var att samla in tidigare  forskning på området för att redogöra för på vilka sätt användning och missbruk av narkotikaklassade substanser verkar korrelera med ADHD. LÄS MER

  5. 15. Specialpedagogiskt perspektiv på komorbiditet : Hur arbetar speciallärare och specialpedagoger vid komorbiditet; dyslexi och ADHD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Dunlop; [2019]
    Nyckelord :Specialeducation; comorbidity; dyslexia; ADHD; concentration difficulties; Specialpedagogik; komorbiditet; dyslexi; ADHD; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker speciallärare och specialpedagogers arbete med och kring elever vid komorbiditet; dyslexi och ADHD. Studien utgår från tre frågeställningar. Syftet är att frågeställningarna ska belysa vilken betydelse diagnoser har för speciallärare och specialpedagoger i arbetet för och med elever vid komorbiditet. LÄS MER