Sökning: "ARA-Modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet ARA-Modellen.

  1. 1. Relationshantering inom leverantörskedjan : En studie om relationshantering för en mer hållbar leverantörskedja inom livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jannica Björkqvist; Andreas Rosström Ejnar; [2024]
    Nyckelord :Supply chain management; Supplier relationship management; Nätverksperspektivet; ARA-modellen; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att beskriva den roll relationshantering spelar för att främja en mer hållbar leverantörskedja inom livsmedelsbranschen. Samhället står inför utmaningar gällande klimatförändringarna som sker i världen och studier visar att livsmedelsbranschen har en stor påverkan på dessa klimatförändringar. LÄS MER

  2. 2. ”Man samverkar där man samverkar skall” : En kvalitativ studie om hur företag kan dra nytta av sitt nätverk i processen att utveckla och bemöta digitalisering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nazenin Ali; Hampus Olofsson; Evelina Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; servitization; network theory; ARA model; qualitative method; thematic analysis; Digitalisering; tjänstefiering; nätverksteori; ARA-modellen; kvalitativ metod; tematisk analys;

    Sammanfattning : Det finns idag en rad exempel på branscher där ett nytt företag förändrat hur kärnverksamheten genomförs. Detta har skett genom implementation av teknologi i en traditionell bransch. Mycket har skrivits om hur disruptiva företag verkar, men det finns bristande kunskap kring hur etablerade företag påverkas, och anpassar sin verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens påverkan på affärsrelationer : En kvalitativ studie om konflikter och förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theo Alksnis; Rasmus Hansson; [2023]
    Nyckelord :affärsrelationer; digitalisering; konflikt; ARA-modellen; företag-till-företag;

    Sammanfattning : Kunskap om vad som händer med affärsrelationer när två företag inte är överens om den digitala anpassningen saknas. Syftet med uppsatsen är därför att fördjupa förståelsen för digitaliseringens, och den efterföljande konfliktens, påverkan på affärsrelationer. LÄS MER

  4. 4. Relationsmarknadsföring inom SME : Relationers inflytande på försäljning och marknadsföring

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hlbin Faisal Abdulla; Walid Abdulkadir; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Frågeställningar:  ·       Hur arbetar SMEs med relationsmarknadsföring? ·       På vilket sätt påverkar relationsmarknadsföringen affärsrelationer och försäljning? ·       Vilka utmaningar och möjligheter möter SMEs med relationsmarknadsföring?   Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur SMEs arbetar med relationsmarknadsföring för att bevara långsiktiga affärsrelationer med sina kunder och samarbetspartner. Vidare även redogöra relationsmarknadsföringens utmaningar och möjligheter, samt hur relationsmarknadsföring påverkar affärsrelationer och försäljning för SMEs. LÄS MER

  5. 5. Företagsacceleratorer i ett industriellt nätverk

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :William Ribbing Dahlgren; Johannes Polland; [2018]
    Nyckelord :Industriellt närverk; Innovation; företagsaccelerator; ARA-modellen; Start-up; interaktiv innovation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur ett stort företag kan designa ett industriellt nätverk med ett acceleratorprogram och om det främjar innovation. Uppsatsen har strukturerats utifrån ARA-modellen av Håkansson & Snehota (1995). LÄS MER