Sökning: "Access to the market a question"

Visar resultat 1 - 5 av 170 uppsatser innehållade orden Access to the market a question.

  1. 1. Open Innovation or Anti-Competitive Abuse? A Case-Study on the Tesla Patent Pledge under European Union Competition Law

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lukas Wenger; [2023-08-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Patent Pledges can be defined as “voluntary commitments by patent holders to limit enforcement of their patents, made to the public or large segments of specific markets”. In terms of IP strategy, it is a relatively new strategy, only having a history of 20 or so years. LÄS MER

  2. 2. Kravställning i förändring - En studie i hur det ökande användandet av molnbaserade affärssystem influerar kunders krav

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sara Modin; Felix Wetterstrand; [2023]
    Nyckelord :ERP system; cloud-based ERP system; modernization of ERP systems; customer requirements; affärssystem; molntjänster; molnbaserade affärssystem; modernisering av affärssystem; kravställning; kundkrav;

    Sammanfattning : Användandet av affärssystem är idag utbrett bland såväl stora som små företag. Implementeringen av dessa system är dock ofta kostsamma och komplexa processer, vilka historiskt sett har krävt god och relevant kunskap hos företaget. LÄS MER

  3. 3. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  4. 4. Regleringen av digitala avtalsobjekt i konsumentköplagen : Med fokus på tillhandahållanden av digitalt innehåll och digitala tjänster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ejah Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Consumer Services Act; DSM-strategy; digital content; digital services; supplied on tangible medium; goods with digital elements.; Konsumentskydd; konsumentköplag; digitala avtalsobjekt; digitaldirektivet; DSM-strategin; digitalt innehåll; digitala tjänster.;

    Sammanfattning : This thesis describes the new regulation of digital products in the Consumer Services Act (2022:260). The essay focuses specifically on the supply of digital content and digital services which derive from an EU-directive 2019/770 (henceforth The Digital Content Directive). LÄS MER

  5. 5. Accessing Housing : How the political-economy of Sweden’s Housing Market impacts the accessibility for marginalized groups in Malmö

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Pauline Wedepohl; [2023]
    Nyckelord :housing; accessibility; discrimination; marginalized groups; radical right to housing; political-economy; urban studies; Malmö; Sweden;

    Sammanfattning : Under urban neoliberal policies, housing has become a vehicle for wealth accumulation, detached from its social function, leading to a shortage of adequate and affordable housing. The lack of adequate housing is perceived as an issue of availability. LÄS MER