Sökning: "Allmänna attribut"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden Allmänna attribut.

  1. 6. Hjältar eller Lejdare? : En studie om ledarskapsideal och ledarskap i praktiken

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Martin Andersson; Linda Schager; [2017]
    Nyckelord :Leadership; doing leadership; kunskapssociologi; critical leadership studies;

    Sammanfattning : Most people have a sense or understanding of leadership, this regardless if it is personallyexperienced or taught. A lot of former leadership research is focused on the leader, its attributes and functionality. LÄS MER

  2. 7. Diabetes: en mindre betydelsefull och ospecificerad fråga på dagordningen. : En undersökning om hur fyra svenska morgonutgivna dagstidningar sammantaget gestaltar diabetes, oavsett sjukdomstyp.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ninni Gustavsson; [2016]
    Nyckelord :Attribut; dagordning; dagstidning; diabetes; framing; gestaltning; makt; medier; objekt; prioritetsöverföring.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är tvådelat och avser för det första att bidra till och bredda den befintliga internationella kunskapsbas som finns på gestaltningen av diabetes, oavsett sjukdomstyp, i tryckta dagstidningar. För det andra syftar studien till att lyfta mediernas dagordnings- och gestaltningsmakt och reproduktion av uppfattningar i samhället gällande diabetes som ett samhällsproblem samt hur medierna därigenom påverkar den allmänna opinionen rörande politiska beslut. LÄS MER

  3. 8. Media och frivillig redovisning : en studie av second level agenda-setting och företagens frivilliga redovisning av miljöfrågor

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Vivie Karlsson; Jenny Liljeroth Vestergren; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Problemdiskussion: Företagets behov av legitimitet har i tidigare studier beskrivits som en viktig förklarande faktor för innehållet i den frivilliga redovisningen, vilket indikerar att företagen behöver information om vad samhället anser vara ett legitimt beteende. Då media enligt tidigare studier har visats påverka den allmänna opinionen, bör media också kunna utgöra en källa till information om vad samhället anser vara legitimt agerande. LÄS MER

  4. 9. Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? - En ständigt stillastående förändring?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Sanna Paslawska Saleh; [2015-08-10]
    Nyckelord :Genus; hem-och konsumentkunskap; hushållsarbete; jämställdhet; klassrummet;

    Sammanfattning : Vad är jämställdhet i hem- och konsumentkunskap? Syftet med litteraturstudien är att ge en översikt av hur jämställdhet och hushållsarbete är kopplat till kön hela vägen från hemmet till skolan och ämnet hem- och konsumentkunskap. Metoden för examensarbetet är litteraturstudie. LÄS MER

  5. 10. Att gestalta en mördare : En studie om mediernas gestaltning av Thomas Quick

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Viktoria Nilsson; Emma Båld; [2015]
    Nyckelord :mediepåverkan; attribut; Thomas Quick; mediegestaltning; medier och brott;

    Sammanfattning : Media has a big actuating power over the public opinion. The image of reality that media choose to reproduce will affect the recipient view of reality. The case about Thomas Quick and its associated news coverage has been used as an example to illustrate the problematization regarding media imag-es and media framing attempt. LÄS MER