Sökning: "Andrew Malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Andrew Malmö.

  1. 1. ”Det är lätt för mig att få jobb i mitt hemland, för jag hade kontakter och min utbildning” : En kvalitativ studie om SFI-elevers resonemang kring sina mål och sin handlingshorisont i förhållande till sin karriär i Sverige.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Åkerman; Suleika Abdi; [2023]
    Nyckelord :Begränsningar; handlingshorisont; karriär; mål; möjligheter; SFI-elever;

    Sammanfattning : Karriär är för många ett begrepp som enbart syftar på utbildning och arbete, men begreppet karriär kan också ses som en dynamisk och ständigt pågående process som inkluderar livets olika delar, en individs olika roller och sambandet mellan dessa. Att komma som nyanländ till ett land och med sin individuella bakgrund integreras in i samhället är en process som kan innebära både begränsningar, och möjligheter för individen. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers valkompetens : En kvalitativ studie av studie- och yrkesvägledares arbete med elevernas valkompetens på introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Alexandra Mezey; Moa Christiansson; [2023]
    Nyckelord :Handlingshorisont; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledare; Valkompetens; Vid- och snäv vägledning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever elevernas valkompetens samt hur studie- och yrkesvägledare arbetar för att främja elevernas valkompetens. Frågeställningarna lyder: Hur upplever studie- och yrkesvägledare elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet?Hur arbetar studie- och yrkesvägledare med elevernas valkompetens på introduktionsprogrammet? Vår studie avgränsar sig till studie- och yrkesvägledare som arbetar med introduktionsprogram på gymnasiet med inriktningarna programinriktat val,yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion i södra Sverige. LÄS MER

  3. 3. Andrew Tate som social rörelse. : En undersökning om Andrew Tate med kopplingar till högerextrema rörelser, maskuliniteter och en digitaliserad globalisering.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Elin Larsson; [2023]
    Nyckelord :IMER; Andrew Tate; right-wing extremism; masculinity; femininity; gender; heteronormativity; fascism; Jason Stanley; digitalized globalization.; IMER; Andrew Tate; högerextremism; maskulinitet; femininitet; genus; heteronormativitet; fascism; Jason Stanley; digitaliserad globalisering.;

    Sammanfattning : Abstract.  The purpose of this study is to investigate connections between Andrew Tate and right-wing extreme ideologies through fascist and feminist theories and how they spread in a digitalized globalization. The material is gathered from interviews and podcasts on YouTube where Andrew Tate shares his opinions. LÄS MER

  4. 4. Könsstereotypiska val på grundskolenivå : En studie baserad på intervjuer med elever i årskurs nio angående deras gymnasieval

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Damijana Dacic; Marina Simic; [2022]
    Nyckelord :önsstereotyper; grundskoleelever; gymnasieval; könssegregering; utbildning;

    Sammanfattning : Följande arbete ämnar att problematisera och undersöka könsstereotypiska val på grundskolenivå. Uppsatsens syfte är att undersöka hur det kommer sig att högstadieelever har benägenhet att göra könsbegränsade gymnasieval och till vår hjälp kommer vi utgå ifrån följande frågeställning: Vilka faktorer i relation till kön påverkar elever att välja gymnasieprogram? Denna uppsats baseras på tre teoretiska koncept, den första Careership skriven av Phil Hodkinson och Andrew C. LÄS MER

  5. 5. Åldern är bara en siffra - eller? : En kvalitativ studie om synen på utbildning som en framgångsfaktor i arbetslivet efter femtioårsåldern

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabella Rubin; Rebecca Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetsförmedlingen framhåller utbildning som en framgångsfaktor för återetablering tillarbetsmarknaden samt som en primär arbetsmarknadsåtgärd vid kompetensutveckling och omställning. Ett behov att införa arbetsmarknadspolitiska insatser för främjande av kontinuerlig kompetensutveckling poängteras dock av svenska myndigheter. LÄS MER