Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Patienters upplevelser av hälsa efter brännskada : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Liza Lövgren; Annika Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Burn; health; suffering; experiences; Brännskada; hälsa; lidande; upplevelser;

    Sammanfattning : Introduktion: Brännskada är ett globalt folkhälsoproblem och en traumatisk händelse för den som drabbas då det medför smärta och lidande med både psykiska, fysiska och psykosociala besvär. Brännskador kräver oftast intensivvård och många sjukhusvistelser med lång rehabilitering. LÄS MER

  2. 2. Barriärer som påverkar följsamhet till läkemedelsbehandling hos patienter efter hjärtinfarkt : en litteraturstudie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Annika Solito; Karin Eggen; [2022]
    Nyckelord :Barriers; Drug treatment; Medication adherence; Myocardial infarction; Barriärer; Följsamhet till läkemedelsbehandling; Hjärtinfarkt; Läkemedelsbehandling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bristande följsamhet till läkemedelsbehandling både på lång och kort sikt är ett problem i behandlingen av patienter som genomgått hjärtinfarkt. Den farmakologiska behandlingen utgör dock en central del i den sekundärpreventiva vården efter hjärtinfarkt med påverkan på både livskvalitet och överlevnad. LÄS MER

  3. 3. "Leken är sällan helt fri" : En studie om hur övervakning, styrning och normer påverkar undervisningen i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Annika Håkansson; Andriana Danilovic Josanovic; [2021]
    Nyckelord :Begränsning; delaktighet; fri lek; kunskap; makt; möjliggörande; normer; styrning; undervisning och övervakning.;

    Sammanfattning : Undervisning är ett nytt begrepp i förskolans läroplan (Lpfö, 18). Tillsammans med lek ska det lägga grunden för barns livslånga lärande. I läroplanen står det om hur undervisning ska ske både spontant och planerat. LÄS MER

  4. 4. Metoder för undervisning i dubbel bokföring samt lärares och elevers åsikter om dessa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Olsson; [2021]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet. Didaktiska val; Digitala metoder; Dubbel bokföring; Flipped classroom; Klassisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen om vilka didaktiska val som lärarna gör när de undervisar i redovisning/dubbel bokföring vid gymnasieskolans Ekonomiprogram vid olika gymnasieskolor i Skåne, samt hur eleverna upplever de använda metoderna. Undersökningen av lärarnas metodval har genomförts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med tre lärare från två olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Blockmodellen : Ett inkluderande lärverktyg och en stödjande strategi för arbete med textuppgifter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Tromö; Annika Tärnvik; [2021]
    Nyckelord :blockmodellen; inkluderande undervisning; schematisk bild; tillgänglig lärmiljö; visuellt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om blockmodellen som matematiskstrategi, hur den kan fungera som stöd för barns och elevers lärande och matematikutveckling iarbetet med textuppgifter i flera led. Studien tar avstamp i det specialpedagogiska uppdraget attförebygga och stödja det pedagogiska arbetet med målet att nå en inkluderandematematikundervisning. LÄS MER