Sökning: "Arbetsminneskapacitet"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Arbetsminneskapacitet.
1. Arbetsminnets roll vid matematiksvårigheter : Interventioner och kognitivt avlastande anpassningar och arbetssätt – en systematisk litteraturstudie
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Arbetsminneskapacitet har högre förklaringsgrad än intelligens för tillgodogörandet av matematiska förmågor, och elever i matematiksvårigheter har oftare lägre arbetsminneskapacitet än normalpresterande elever. I syfte att synliggöra åtgärder som kan underlätta för dessa elever att tillgodogöra sig matematikämnet gjordes en systematisk litteraturstudie. LÄS MER
2. Kort vila mellan arbetsskift och arbetsminneskapacitet hos omvårdnadspersonal inom verksamheter med behov av dygnet-runt bemanning
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER
3. Sambandet mellan arbetsminneskapacitet och mental ansträngning, samt prestation vid utförandet av en fotbollsuppgift med och utan distraktion
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan arbetsminneskapacitet och mental ansträngning respektive prestation (poäng och tid det tar att utföra uppgiften) vid utförandet av en fotbollsrelaterad uppgift utförd både med och utan distraktion. Totalt deltog 22 deltagare varav 11 kvinnor och 11 män. LÄS MER
4. Samtal under svåra auditiva förhållanden
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : .... LÄS MER
5. Fingrar som verktyg i matematikundervisning : En litteraturstudie om fingrar som verktyg utifrån ett matematikdidaktiskt såväl som neurologiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Resultatet av denna litteraturstudie kan kortfattat konstateras genom att fingrar som verktyg kan vara ett försteg för att utforska mer utvecklingsbara strategier, det kan även vara ett sätt att motverka att elever hamnar i långvariga matematiksvårigheter samt ett sätt att avlasta hjärnans arbetsminne. Det framkommer att det främst är elever i de yngre åldrarna, från förskolan till och med årskurs 2 samt elever i riskzonen för att hamna i långvariga matematiksvårigheter som gynnas av fingrar som verktyg. LÄS MER