Sökning: "Attityd-beteende gap"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Attityd-beteende gap.
16. Etiska konsumenter : Gapet mellan intentioner och handlingar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Forskning bekräftar att ett gap mellan intention och handling finns. Denna studie belyser etiska konsumenter samt gapet mellan att vilja handla etiskt och hållbart men att inte alltid göra det. Fokus har legat på att ta reda på varför detta gap uppstår och att skapa en förståelse för de faktorer som påverkar konsumenters köpbeteenden. LÄS MER
17. Anledningar till att inte köpa ekologiska livsmedel
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
18. Hinder för hållbar konsumtion : En studie om konsumenters attityder och beteende gällande ekologiska livsmedel
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Knappast någon kan ha undgått det faktum att förändringar i klimatet, obalanser i världens ekosystem och förlusten av biologisk mångfald hotar om allvarliga negativa konsekvenser för människor och planet.Vi människor har med dramatisk populationsökning, obegränsad ekonomisk tillväxt och konsumtionshets förbrukat och förbrukar resurser av jorden på ett oansvarsfullt och ohållbart sätt. LÄS MER
19. Hållbart mode inom fast fashion : en utforskande studie om konsumenters attityder och beteenden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : : Modeindustrins negativa påverkan på en hållbar utveckling har ökat aktualiteten för hållbarhetsfrågor inom branschen. Flera fast fashion-företag har därför börjat införa hållbara åtgärder efter starkare tryck från intressenter. LÄS MER
20. Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. LÄS MER