Sökning: "Attityd-beteende gap"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Attityd-beteende gap.

  1. 16. Etiska konsumenter : Gapet mellan intentioner och handlingar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linda Bertilsson; Emma Ring; [2017]
    Nyckelord :attitude-behaviour gap; buying behaviour; ethical consumers; ethical clothing industry; consumers trust in companies; attityd-beteende gap; köpbeteende; etiska konsumenter; etisk klädindustri; konsumenters tillit till företag;

    Sammanfattning : Forskning bekräftar att ett gap mellan intention och handling finns. Denna studie belyser etiska konsumenter samt gapet mellan att vilja handla etiskt och hållbart men att inte alltid göra det. Fokus har legat på att ta reda på varför detta gap uppstår och att skapa en förståelse för de faktorer som påverkar konsumenters köpbeteenden. LÄS MER

  2. 17. Anledningar till att inte köpa ekologiska livsmedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilie Aquelius; Christofer Näsholm; [2014-02-12]
    Nyckelord :konsumentbeteende; ekologiska livsmedel; attityd-beteende-gap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Hinder för hållbar konsumtion : En studie om konsumenters attityder och beteende gällande ekologiska livsmedel

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Dan Persson; Elina Forslund; [2014]
    Nyckelord :ekologiska livsmedel; marknadsföring; barriärer;

    Sammanfattning : Knappast någon kan ha undgått det faktum att förändringar i klimatet, obalanser i världens ekosystem och förlusten av biologisk mångfald hotar om allvarliga negativa konsekvenser för människor och planet.Vi människor har med dramatisk populationsökning, obegränsad ekonomisk tillväxt och konsumtionshets förbrukat och förbrukar resurser av jorden på ett oansvarsfullt och ohållbart sätt. LÄS MER

  4. 19. Hållbart mode inom fast fashion : en utforskande studie om konsumenters attityder och beteenden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :LINDA-LÊ ROSENQVIST; DOMINIKA MACHEK; [2014]
    Nyckelord :Hållbart mode; fast fashion; konsumentbeteende; attityd-beteende gap;

    Sammanfattning : : Modeindustrins negativa påverkan på en hållbar utveckling har ökat aktualiteten för hållbarhetsfrågor inom branschen. Flera fast fashion-företag har därför börjat införa hållbara åtgärder efter starkare tryck från intressenter. LÄS MER

  5. 20. Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Venäläinen; Elina Fraenkel; [2013]
    Nyckelord :attityd-beteende-gap; Fairtrade; etisk konsumtion; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. LÄS MER