Sökning: "Hållbart mode"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden Hållbart mode.

  1. 1. Mot en hållbar modeindustri En kvalitativ studie om unga kvinnors konsumtion av kläder och förståelse om hållbart mode

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elisabeth Almgren; Lisa Christof; [2020-06-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Konsten att bära grönt : En kvalitativ studie om konsumenters köpbeteende inom hållbart mode

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Ederlöv; Julia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbart mode; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I Sverige konsumerar och lever vi som att vi har fyra jordklot till vårt förfogande. Hållbarhet är ett ämne vars relevans aldrig varit större än vad det är idag, där tyvärr alltför många tenderar att utesluta detta hållbarhetstänk. LÄS MER

  3. 3. What's Next in Sustainable Acoustic Materials?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktutveckling

    Författare :Klas Hellqvist; Anna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Sustainability; Acoustics; Materials; Sound Absorption; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : As industries have begun to rethink the way they design, make and dispose of products for the purpose of sustainable development, manufacturers of acoustic products have been slow off the mark. The majority of acoustic products are still made of primarily virgin material made from petrochemical resources, which have a significant impact on the environment. LÄS MER

  4. 4. Gröna modeannonser som trovärdiga eller inte? : En kvalitativ studie som undersökerkonsumenters tolkningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Carolina Andersson; Saga Bivall; Maria Rudblad; [2020]
    Nyckelord :Sustainable fashion; marketing; green marketing; consumer behaviour; interpretatio; Hållbart mode; marknadsföring; grön marknadsföring; konsumentbeteende; tolkning;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med konsumenternas stigande intresse för hållbara modeprodukter har den gröna marknadsföringen från fast fashion-företag ökat. Eftersom det finns uppfattningar om att modeindustrin inte relateras till hållbarhet kan modeföretags försök att nå ut tillkonsumenterna via sin gröna kommunikation uppfattas på ett felaktigt sätt. LÄS MER

  5. 5. Förändringsvilja och färdmedelsval : En intervjustudie om hållbart resande i mindre kommuner i Östergötland

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring; Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Karin Schalin; Linn Mauritzsson; [2020]
    Nyckelord :Sustainable travel; social practice; interview; small municipalities; travel-mode choice; Hållbart resande; social praktik; intervjustudie; mindre kommuner; färdmedelsval;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen diskuterar hållbart resande, ett vanligt förekommande begrepp i och med det högaktuella begreppet hållbar utveckling. Hållbart resande undersöks i två mindre kommuner i Östergötland för att undersöka vilka uppfattningar och förutsättningar som medborgare och tjänstemän har. LÄS MER