Sökning: "Aural skills"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Aural skills.

  1. 1. Intonation som färg- Folkmusikens variabla intonation på trombon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Timothy Wendel; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: trombon; folkmusik; mikrotonalitet; variabla tonplatser; blåtoner Key words: trombone; Swedish folk music; microtonality; variable scale degrees; blue notes; Performing Arts;

    Sammanfattning : Colouring with intonation – variable intonation of Swedish folk music on the trombone In this bachelor's thesis, an exploration of folk music with variable intonation with the instrument trombone as a tool is described. Using a diary to follow the practice sessions, the project explores different methods to learn performance practice of the microtonal intervals themselves and of actual tunes from the older Swedish folk music repertoire. LÄS MER

  2. 2. Funktionsharmonikens tillämpning : En studie om musikstudenters uppfattning av nyintroducerade funktionsharmonibegrepp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rode Noveski Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Aural skills; Ear training; Function analysis; Functional harmony; Ear training methodology; Music theory; Gehörslära; Funktionsanalys; Funktionsharmonik; Gehörsmetodik; Harmonilära; Musikteori;

    Sammanfattning : Denmark has a long tradition of teaching aural skills i.e. ear training and to educate ear training teachers. Books from Danish authors are still extensively being used within the Nordic countries. LÄS MER

  3. 3. Notvärde : Strategier för rytmisk notläsning med barn runt förskoleklassåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Svensson Ringbo; [2018]
    Nyckelord :music reading; staff notation; clef notation; music education; symbols; rhythm; rhythmic music literacy; music literacy acquisition; eurythmics; Dalcroze; rytmisk notläsning; noter; rytmik; förskoleklass; förskola; musikundervisning; språkrytmik; språkutveckling; symboler; lästräning; skrivträning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och jämförs hur rytmisk notläsning med barn, 5–8 år, framställs i vetenskapliga texter under 2000-talet. Fokus för studien är vilka strategier som skildras men även forskning om vilka effekter notläsning kan ha på läs- och skrivutveckling refereras. LÄS MER

  4. 4. Gehörsinlärning – hur går det till? : En självobservationsstudie i en folkmusikers inlärning på gehör

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Alma Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Gehör; designteori; lärprocess; semiotiska resurser; fiol; folkmusik; videoobservation; självobservation;

    Sammanfattning : Aural skills, design theory, learning process, semiotic resources, violin, folk music, video observation, self-observation .... LÄS MER

  5. 5. Learning to listen to myself: performing as a conscious act

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :CÉSAR VÁZQUEZ LUPIÓN; [2017-02-06]
    Nyckelord :Awareness; intonation; sound quality; influence of feelings in performance; performing; practising; violin;

    Sammanfattning : For me, as a violin player, it is very important to develop my listening skills when practising and performing. By listening to my playing, I can get instant feedback concerning the parameters of intonation, sound quality and even bow technique. LÄS MER