Sökning: "Autism i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 79 uppsatser innehållade orden Autism i förskolan.

  1. 11. ”Vi hade en tom verktygslåda, fyllde på den på egen hand och nu är vi specialister på honom” : En fenomenologisk studie om makt och jurisdiktion bland yrkesverksamma i förskolan i arbete med barn som har ASD.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Roua Azad Slewa; [2022]
    Nyckelord :professionals; special education; preschool; autism spectrum disorder; power; jurisdiction; qualitative interviews; phenomenology;

    Sammanfattning : This study aimed to examine power among professionals in preschools who work with children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Furthermore, the study examined divisions of labor between different professionals, as well as professionals’ experiences and competence in relation to working with children with ASD. LÄS MER

  2. 12. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2021-08-09]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER

  3. 13. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Kvick; [2021-08-05]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER

  4. 14. Inkludering och autism : - En kvalitativ och kvantitativ studie om hur förskollärare inkluderar barn med autism i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Trifa Hoshear Mohammad; Jasmine Türkkan; [2021]
    Nyckelord :Sociokulturella perspektivet; inkluderande undervisning; autism; hjälpmedel anpassningar;

    Sammanfattning : Det är allt vanligare att barn diagnostiseras för autism under den tiden som de går i förskolan. I Skollagen framgår det att utbildningen ska vara likvärdig och anpassas utifrån alla barns behov och förutsättningar. LÄS MER

  5. 15. Den som ger sig in i debatten om obligatorisk förskola får motargumenten tåla : En argumentationsanalys om debatten om obligatorisk förskola

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sophia Rudeberg; [2021]
    Nyckelord :Compulsory preschool; argument analysis; pro et contra; safety; social contexts; development and learning; Obligatorisk förskola; argumentationsanalys; pro et contra; skydd; sociala sammanhang; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att analysera hur förskolan, barn och familjen uppfattas i den mediala debatten om obligatorisk förskola. Studien lägger ett särskilt fokus på argumenten som är centrala i debatten som förs i svenska dagstidningar. LÄS MER