Sökning: "Autism i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden Autism i förskolan.

  1. 21. Flickor inom autismspektrumtillstånd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Saric; Mona Sobhi; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; Förebyggande arbete; Flickor inom AST; Förskola;

    Sammanfattning : Flickor inom autismspektrumtillstånd (AST) tenderar att missas eller diagnostiseras senare än pojkar inom AST. I Barnombudsmannens årsrapport från (2016) framkommer att det är fler pojkar jämfört med flickor som diagnostiseras med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att flickor med NPF får sina diagnoser senare än pojkar. LÄS MER

  2. 22. Hur kan inkludering av barn med autism i förskolan se ut? : En fallstudie om inkludering i förskolan ur ett delaktighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Yvonne Lauri; [2020]
    Nyckelord :autism; delaktighet; förskola; inkludering; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att ta reda på hur inkludering av barn med diagnosen autism i förskolan kan se ut ur ett delaktighetsperspektiv. För att ta reda på detta har tre förskolelärare på olika förskolor intervjuats för att undersöka hur de beskriver sitt arbete för att främja delaktigheten för barn med autism i den dagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 23. "Det är vaniljglass hela livet!" : En narrativ studie om autism och/eller ADHD hos unga flickor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Nordlöf; [2020]
    Nyckelord :anpassningar; föräldrar; hermeneutik; intervju; mammor; norm; stöd; upptäckt;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i att forskning visar att svårigheter som tyder på autism och ADHD hos unga flickor ofta uppmärksammas tidigt av föräldrarna medan det vanligen tar lång tid innan förskola, skola och vård uppmärksammar dem. Detta leder många gånger till att flickorna inte får den hjälp de behöver, vilket resulterar i att de mår dåligt. LÄS MER

  4. 24. Lek, kommunikation och rutiner - tre extra viktiga begrepp för att barn med autism ska klara av vardagen i förskolan. : En kvalitativ studie kring hur förskollärare upplever och har erfarenhet kring att inkludera autistiska barn i förskolans vardag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mia Fahlén; Camilla Odén Westman; [2020]
    Nyckelord :autism; förskollärare; inkludering; kommunikation; lek; rutiner;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom främst semistrukturerade intervjuer tolka förskolläraresupplevelser i att inkludera barn med autism i förskolans vardag utifrån lek, kommunikation ochrutiner. Studien är kvalitativ, då intervjuer med fyra legitimerade förskollärare genomfördes på olika kommunala förskolor på två olika orter i mellersta Sverige. LÄS MER

  5. 25. Autism i förskolan : Fem förskollärares erfarenheter

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Åkerblom; [2020]
    Nyckelord :autism; inclusion; preschool; teachers’ experiences; Autsim; förskola; inkludering; lärarerfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med barn med autism i förskolan och hur de bidrar till inkluderingen av dessa barn. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med fem förskollärare, där öppna frågor ställdes för att få fram förskollärarnas erfarenheter och kunskaper. LÄS MER