Sökning: "Barn i behov av stöd normalt avvikande"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Barn i behov av stöd normalt avvikande.

  1. 1. BARN I BEHOV AV TILLFÄLLIGT ELLER VARAKTIGT STÖD : Förskollärares upplevelser av att bemöta barn i behov av tillfälligt eller varaktigt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Asplund; Sofia Jansson; [2020]
    Nyckelord :barn; behov; stöd; förskola; förskollärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien vilar på ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att tillgodose alla barns individuella behov av stöd i förskolan; oavsett om barnets behov av stöd är tillfälligt eller varaktigt. En kvalitativ metod användes där vi utgick från semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Begreppet "barn i behov av särskilt stöd" i förskolan : Normal eller avvikande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anastasia Hirschfeld; Anna Jonsson; [2013]
    Nyckelord :förskola; kvalitativ intervju; barn i behov av särskilt stöd; normalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares och förskolechefers uppfattningar kring begreppet barn i behov av särskilt stöd. De forskningsfrågor som ställdes var Hur resonerar förskollärare/chefer kring begreppet ”barn i behov av särskilt stöd”? Vilka uppfattningar har förskollärarna/förskolecheferna gällande sina uppdrag kring barn i behov av särskilt stöd? För att undersöka dessa frågor användes kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 3. Stora barngruppers betydelse i ett arbete mot en förskola för alla. : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares upplevelser av arbetet med inkludering i förskolan.

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Micaela Högberg; [2012]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; barns olikheter; inkludering; förskola; förskollärare; stora barngrupper;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (2010) framhålls att förskolan ska möta alla barn i sin utveckling samt att verksamheten ska anpassas efter barns olika behov. Utifrån detta tankesätt syftar studien till att öka kunskapen om hur förskollärare tacklar sin uppgift att arbeta inkluderande när barngrupperna tenderar att bli större. LÄS MER

  4. 4. Olika perspektiv på barn med neuropsykiatriska störningar/ barn i behov av särskilt stöd. : En jämförande studie av den allmänna kurslitteraturen på lärar- respektive läkarutbildningen.

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Ledel; Jenny Lilja; [2008]
    Nyckelord :Textanalys; Specialpedagogik; Neuropsykiatriska störningar; Barn i behov av särskilt stöd; Diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva hur skillnaderna i det pedagogiska och det medicinska perspektivet konstrueras i kurslitteraturen för blivande lärare och läkare, samt hur barn med uppmärksamhetsstörningar konstrueras i litteraturen. Metoden i denna studie baseras på textanalys. LÄS MER

  5. 5. Barn i behov av särskilt stöd inom förskolan : Diagnosers betydelse och metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Cecilia Badilla ; Christina Rahm; [2008]
    Nyckelord :diagnoser; förskola; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd samt att ta reda på vilka svårigheter barn kan ha och vad som menas med barn i behov av särskilt stöd. Var går gränsen om ett barn är i behov av särskilt stöd? Vilken betydelse har en diagnos för en pedagog?   I undersökningen framgick det att informanterna hade mött olika barn med olika behov som till exempel dövhet, funktionshinder, motoriska svårigheter, språksvårigheter, talsvårigheter, autism, koncentrationssvårigheter, sociala och emotionella svårigheter och ej diagnostiserade barn. LÄS MER