Sökning: "Barns rum"

Visar resultat 6 - 10 av 353 uppsatser innehållade orden Barns rum.

  1. 6. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Persson; Petra Johnsson; [2024]
    Nyckelord :Barnens funktionsförmåga; Förskola; Lärmiljö; Specialpedagogens uppfattningar; Tillgänglighet.  ;

    Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 7. Barns fysiska aktiviteter på förskolegården : En kvalitativ studie om barns fysiska möjligheter och begränsningar på förskolegården.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Tegsell; Sofie Svanberg; [2024]
    Nyckelord :Childhood sociology; Children s perspective; Rules; Physical activity; Preschool yard; Barndomssociologi; Barns perspektiv; Regler; Fysisk aktivitet; Förskolegården;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om barns fysiska aktiviteter på förskolegården genom ett närmande av barns perspektiv. Studien är kvalitativ och förhåller sig till ett barndomssociologiskt perspektiv, vilket bland annat innebär att vi har forskat med barnen och inte om dem. LÄS MER

  3. 8. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER

  4. 9. Att skapa en plats för återhämtning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Olof Öhrn; Linnéa Berntsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :vila; rekreation; fritidshem; styrning; planering; barns behov;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka hur man arbetar för att erbjuda vila och rekreation i fritidshemmet. För att ta reda på det har vi studerat hur arbetet ser ut i planeringsfasen, i utformningen av verksamheten och i arbetet med eleverna. Vi har utgått från en kvalitativ metod i form av intervjuer med lärare i fritidshem. LÄS MER

  5. 10. Utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Bäck; Annie Olsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Detta är en fenomenografisk studie som behandlar förskollärares olika uppfattningar om ämnet utomhuspedagogik. Syftet med vår studie var undersöka utomhuspedagogikens plats och påverkan i förskolan samt vilka förutsättningar som behövs. LÄS MER