Sökning: "Business model concept"

Visar resultat 11 - 15 av 722 uppsatser innehållade orden Business model concept.

  1. 11. Förutsättningar för en lyckad implementation av PaaS-modeller : En kvalitativ studie om drivkrafter, utmaningar, åtgärder och förmågor

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Vincent Svenmar; Erik Soinio; [2023]
    Nyckelord :PaaS; PSS; Servitization; Circular economy; Business models; Transformation; PaaS; PSS; Tjänstefiering; Cirkulär ekonomi; Affärsmodeller; Transformation;

    Sammanfattning : I en värld där tjänstefieringsprocessen blivit alltmer vanlig och där konsumenterna börjar övergå i en förändring från att äga produkter till att i stället äga rätten att använda dem, har flera typer affärsmodeller uppstått som gör detta möjligt. En av dessa är produkt som en tjänst (Product as a Service - PaaS), som är ett relativt nytt koncept där kunden inte äger produkten, utan snarare betalar för tillgången till den. LÄS MER

  2. 12. Barriers and Enablers for Repurposing Vehicle Components in Cross-Sector Collaborations : A Case Study of a Swedish Vehicle Manufacturer

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Elin Kjellberg; Violet Mirgati; [2023]
    Nyckelord :circular economy; circular business model; cross-sector collaboration; transportation industry; repurpose; circulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; tvärsektionella samarbeten; transportindustrin; repurpose; återbruk;

    Sammanfattning : Sweden's economy is currently heavily dependent on a linear economy model, where raw material ultimately is discarded as waste. The linear approach is unsustainable for manufacturing companies in the long term. LÄS MER

  3. 13. Fallstudie om hantering av transportrelaterade kvalitetsbrister : En fallstudie på ett möbeltillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Tekniska Högskolan

    Författare :Adam Fredén; Marcus Svanström; [2023]
    Nyckelord :Transportskador; hanteringskador; kvalitetsbrister; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen;

    Sammanfattning : Företag X är en organisation som värderar kvalitet högt. Detta företag tillverkar möbler med sin utgångspunkt i Sverige. Inom svensk industri uppskattas kvalitetsbristkostnader stå för 10–30 % av omsättningen. LÄS MER

  4. 14. Nulägesanalys och förbättringsåtgärder på lanseringsplaner för tillfälligt sortiment exklusivt på Systembolaget AB

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Robert Berglund; Philip Lundborg; [2023]
    Nyckelord :alcohol monopoly; Fishbone diagram; ISO 9000; Launch plan; Porter s five forces; The Kano model; alkoholmonopol; fiskbensdiagram; ISO 9000; kanomodellen; lanseringsplan; Porter s five forces;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the thesis is to study a process within Systembolaget AB that affects a selected part of the assortment model. The assortment is defined as TSE, which stands for tillfälligt sortiment exklusivt, that can be described as temporary assortment exclusively. LÄS MER

  5. 15. Co-construction of Leadership in an Intercultural Context from a Follower’s Perspective : A Qualitative Case Study in the Finance Industry about the Dyadic Relationship between Manager and Employee

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Kaat Cromphout; Floris Ruttenberg; [2023]
    Nyckelord :Co-constructing Leadership; Follower Behaviour; Leader Behaviour; Leadership; Followership; Leader-Follower-Relationships; Intercultural Communication; Dyadic Relationships; Constructive Followership;

    Sammanfattning : Introduction: The co-construction of leadership is a relatively new theoretical concept thatis growing in demand in the field of science. Since our global workforce becomes moreheterogenous and attitudes towards leader-follower relationships evolve, a successfulinteraction between leaders and followers becomes more central to the overall functioningof an organisation. LÄS MER