Sökning: "C -Uppsats utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden C -Uppsats utomhuspedagogik.

  1. 1. ”Den vi träffade idag, det var den riktiga Mulle” : En receptionsstudie om barns möten med Skogsmulle

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2022]
    Nyckelord :Skogsmulle; costume; outdoor education; reception theory; realunreality; preschool; fictional characters; biophilia; imagination; children´s culture; Skogsmulle; utklädningskläder; utomhuspedagogik; receptionsteori; realunreality; förskola; sagofigurer; biofili; fantasi; barnkultur;

    Sammanfattning : Children meet adults dressed out in costumes in various situations. One of these characters is Skogsmulle in Friluftsfrämjandets outdoor education. Since the mid-1950´s Skogsmulle has been part of Swedish childhoods, and the concept has also spread to other countries around the world (C. Lindgren, 2021). LÄS MER

  2. 2. Hur pedagoger erfar utomhuspedagogik i ljuset av elevernas lärande

    C-uppsats,

    Författare :MÓNIKA DEBRECENI; Maria Malmros; Jessica Pilhede; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; variation; individualitet; hinde;

    Sammanfattning : FrågeställningarHur kan arbetet med utomhuspedagogik ge förutsättningar för alla elevers lärande i en grupp?Vilka hinder/dilemman upplever pedagoger med att främja hela klassens lärande i denutomhuspedagogiska verksamheten? Hur förebygger/bemöter pedagoger eventuellahinder/dilemman?MetodVi har valt en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med vilka vi förhoppningsvis kanbelysa utomhuspedagogikens komplexitet och potentiella för- och nackdelar för att främjasamtliga elevers lärande. Vi väljer att genomföra en semistrukturerad intervju med ettförutbestämt frågeområde och öppna följdfrågor beroende på vilka svar vi får fram underintervjuns gång. LÄS MER

  3. 3. Barn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.

    C-uppsats,

    Författare :Emma Thillman; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; natur; närmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen,utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti.Min huvudfråga är: Vad har pedagogerna för uppfattning om naturen, både innanför och utanför, förskolan?Metoder som har använts till detta arbete är observationer och intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Louice Sporrsäter; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppetutomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. LÄS MER

  5. 5. Utomhusmiljön som lärmiljö – En enkätundersökning i skolans tidigare år

    C-uppsats,

    Författare :Josefin Jacobsson; Helena Jönsson; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusmiljö; lärmiljö; frilufts;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på om det fanns några faktorer som påverkar varför en del pedagogeranvänder sig av utomhusmiljön som lärmiljö, och vilka dessa i så fall kunde vara. För att lyckas besvara vårtsyfte valde vi att utgå från tre frågeställningar. LÄS MER