Sökning: "CSR-work"

Visar resultat 1 - 5 av 167 uppsatser innehållade ordet CSR-work.

  1. 1. Corporate Commitments and Human Capabilities : A Thematic Analysis of Corporate Social Responsibility in the Tanzanian Sisal Industry using Nussbaum's Capabilities Approach.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Lukas Nylander; [2024]
    Nyckelord :CSR; Sisal; Capabilities; Sustainability;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) is an increasingly important aspect of a company’s image and has provided profitability by appealing to consumers. The Tanzanian sisal value chain provides an interesting case where newly established companies have the ability to incorporate CSR in their everyday work and create a sustainable environment where social and environmental aspects of responsibility are undertaken. LÄS MER

  2. 2. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  3. 3. CSR som konkurrensmedel : Hur ansvarstagande gällande hållbarhet kan påverka konkurrenskraften

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Viktor Holmqvist; Tobias Troxén; [2023]
    Nyckelord :CSR; SUSTAINABILITY; AMBITION; ROAD FREIGHT; STRATEGY; ENVIROMENTAL; COMPETETIVE; CSR; HÅLLBARHET; AMBITION; VÄGTRANSPORT; STRATEGI; EKOLOGISK; KONKURRENS;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur företag kan använda sig av CSR för att skapa konkurrenskraft. För att undersöka och svara på syftet etablerades tre frågeställningar som djupare gav svar på syftet. LÄS MER

  4. 4. CSR som legitimeringsstrategi : En textanalys av kommunikationen kring socialt ansvar hos Swedish Match och Japan Tobacco International

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Henrik Lindkvist; Amanda Malm; [2023]
    Nyckelord :CSR; CSR-communication; legitimacy; controversial industries; tobacco industry; WPR;

    Sammanfattning : An organisation's survival depends on being considered legitimate through the eyes of society. Through CSR-work, organisations strive to appease stakeholders in order to reach and maintain legitimacy. In controversial industries this work is significantly harder, for such businesses often cause harm to human health, society and/or environment. LÄS MER

  5. 5. Hur används hållbarhetsredovisningen för att behålla respektive reparera verksamhetens legitimitet? : Samt finns det någon koppling mellan intressentgrupp och legitimitetsstrategi?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Julia Fransson; Rungthiwa Phuengphop; [2023]
    Nyckelord :Sustainability accounting; legitimacy theory; stakeholder theory; scandal; Hållbarhetsredovisning; legitimitetsteori; intressentteori; skandal;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problem: Företag idag ställs inför nya krav om socialt- och miljömässigt ansvar och bedöms utefter deras förmåga att uppfylla dessa. Därmed har kommunikation och redovisning genom hållbarhetsrapporten blivit viktig. LÄS MER