Sökning: "Challenging Mathematics Tasks"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Challenging Mathematics Tasks.
1. Om det ska vara roligt måste det vara utmanande : Attityder till matematik hos deltagare i Matteklubben för högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Mycket forskning har ägnats åt att kartlägga skolelevers (ofta negativa) attityder till matematik. Denna studie undersöker attityder till matematik hos nio deltagare och tidigare deltagare i Matteklubben för högstadiet i Stockholm. LÄS MER
2. Problemlösning för särskilt begåvade elever – ett sätt att inkludera och utmana : En studie om hur lågstadielärare tillämpar problemlösningsuppgifter för särskilt begåvade elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The study aims to increase the knowledge of the extent to which primary school teachers use problem solving tasks to challenge and include mathematically gifted pupils. Furthermore, it aims to increase knowledge about the factors that influence teachers´ design around these tasks. LÄS MER
3. Jag gick över gränsen för att studera problemlösning! : En kvalitativ jämförelsestudie i matematisk problemlösning mellan det svenska och maltesiska klassrummet i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This paper is about problem solving. One common result of previous research is that pupils’ learning is greater in classrooms where they are engaged in problem solving tasks that are cognitively demanding. LÄS MER
4. Individualiserad matematikundervisning : en kvalitativ studie om lärares arbete med individualisering i förhållande till högpresterande elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : The purspose of this study is to investigate how teachers are working to individualize mathemathics education relative to high-performing students and how they define the therm individualization. According to the Swedish curriculum the teaching process should be based on the students prevoius knowledge and experiences. LÄS MER
5. Kan problemlösning vara lösningen på bristande motivation? : En studie om lusten att lära i problemlösningssammanhang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Undervisningen som till störst del bedrivs i Sverige idag är arbete i matematikläroboken. Forskning visar att eleverna inte upplever att detta arbetssätt är motiverande eller meningsfullt. Problemlösning har i tidigare forskning visat öka elevernas motivation. LÄS MER